در ادامه روند اخراج اجباری مهاجران، آمارهای کمیسیون طالبان برای پناهجویان نشان میدهند که در یک روز گذشته، ۵۱۰۰ تن از پاکستان و نزدیک به ۲۰۰۰ تن از ایران از طریق گذرگاههای مختلف به کشور بازگردانده شدهاند.
بیشترین شمار بازگشتکنندگان از مرز تورخم در ولایت ننگرهار بوده که در آن ۳۷۹۱ تن ثبت و اطلاعات بیومتریکشان تکمیل شده است. در ولایت قندهار نیز ۹۶۴ تن از گذرگاه سپینبولدک وارد کشور شدهاند و ۳۸۵ تن دیگر نیز از طریق بهرامچه در هلمند به افغانستان بازگشتند.
در کنار این موارد، ۲۲۲ تن از مرز راه ابریشم در ولایت نیمروز ثبت شدهاند و ۱۷۱۱ تن دیگر نیز از همین مسیر وارد کشور شدهاند. همچنین ۵۰ تن از مرز اسلامقلعه در ولایت هرات بازگشتند.
مقامهای طالبان میگویند برای مهاجران بازگشتی در گذرگاههای مرزی خدماتی چون ثبت، تائید هویت و پذیرش اولیه ارائه شده است.
بازگشت این شمار بزرگ مهاجران در حالی صورت میگیرد که موج اخراج مهاجران فاقد اسناد از سوی پاکستان و ایران در هفتههای گذشته تشدید شده است.
سازمانهای بینالمللی امدادرسان هشدار دادهاند که بازگشت اجباری هزاران تن در فصل زمستان، فشار سنگینی بر منابع محدود افغانستان وارد کرده و خدماترسانی به این خانوادهها را دشوار ساخته است.
افغانستان هماکنون با بحران گسترده بیکاری، فقر مزمن و اقتصاد آسیبدیده دستوپنجه نرم میکند و بسیاری از بازگشتکنندگان هیچ سرپناه یا منبع درآمدی ندارند.
