پولیس ایران ۴۳۷ مهاجر کشور را در طی یک هفته گذشته در زاهدان این کشور بازداشت کرده است. مقامهای ایرانی مهاجران بدون مدرک افغانستان را «اتباع خارجی غیرمجاز» میخوانند.
حمید نوری، فرمانده انتظامی شهر زاهدان ایران، گفته است که این مهاجران در چارچوب «طرح ارتقای امنیت اجتماعی» از سطح شهر «جمعآوری» شدهاند.
بر بنیاد گزارشهای رسانههای ایرانی، او در نشست خبری گفته است: «طرح ارتقا امنیت اجتماعی با محوریت جلب رضایتمندی عمومی و برخورد با انواع جرایم در سطح شهرستان زاهدان طی یک هفته اخیر اجرا شد. ماموران پولیس در قالب این طرح موفق به دستگیری تعداد ۱۳۵ نفر سارق، ۴۷۲ نفر معتاد متجاهر، ۴۳۷ نفر اتباع بیگانه غیرمجاز و ۵۴ نفر خرده فروش مواد مخدر شدند.»
این در حالی است که پولیس ایران در یک هفته پیش از این نیز در یزد و زاهدان این کشور، ۱۲۰۷ مهاجر افغانستان را بازداشت کرد که از این میان ۷۵۰ تن در یزد و ۴۵۷ تن دیگر در زاهدان بازداشت شدند.
ایران اخیراً و پس از جنگ دوازده روزه با اسرائيل، روند بازداشت و اخراج اجباری مهاجران افغانستان را شدت بخشیده است.
هرچند پیش از این رسانههای ایرانی گزارش دادند که با تشدید این روند، شهرهای مختلف این کشور، از جمله تهران با کمبود کارگر مواجه شده است؛ اما این کشور همچنان تاکید بر تشدید آن کرده است.
گفتنی است که به طور میانگین و روزانه، ایران حدود ۳۰۰ مهاجر افغانستان اخراج میکند که بر بنیاد گزارشهای رسمی، اکثر این اخراجها به گونه اجباری انجام شدهاند.
این اقدام ایران با واکنشهای گسترده بینالمللی و سازمانهای جهانی مدافع حقوق پناهجویان نیز روبهرو شده است؛ اما این کشور همچنان این روند را ادامه داده است.
