وزیران امور خارجه ایران و روسیه در دیداری دوجانبه، وضعیت افغانستان و شماری از موضوعهای مهم منطقهای را بررسی کردند و بر ضرورت استفاده از سازوکارهای منطقهای برای رسیدگی به بحران افغانستان تأکید کردند.
عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، پس از این دیدار در نشست خبری مشترک، افغانستان را یکی از محورهای اصلی گفتگوهای خود اعلام کردند.
عراقچی گفت که دو طرف درباره مجموعهای از مسائل منطقهای، از جمله تحولات افغانستان، قفقاز جنوبی و جنگ اوکراین گفتگو کردند.
وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد که گفتگوها با روسیه در زمینه مسائل منطقهای ادامه دارد و تهران بر همکاریهای نزدیک با کشورهای همسایه افغانستان برای مدیریت چالشهای این کشور تأکید میکند.
در همین نشست، سرگئی لاوروف با اشاره به رویکرد مسکو در قبال مسائل منطقهای گفت که روسیه پیگیری بحرانها را تنها به ملل متحد محدود نمیداند.
او افزود که همکاریهای منطقهای در چارچوب نهادهایی مانند سازمان همکاری شانگهای و بریکس نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
لاوروف همچنین گفت که در این دیدار، وضعیت خاورمیانه، افغانستان و کشورهای همسایه آن بهطور جداگانه بررسی شده و بر هماهنگی بیشتر میان بازیگران منطقهای تأکید صورت گرفته است.
این گفتگوها در شرایطی انجام میشود که پیشتر تهران و مسکو نسبت به افزایش تنشها میان طالبان و اسلامآباد ابراز نگرانی کرده و از طرفین خواسته بودند اختلافها را از مسیر گفتگو حلوفصل کنند.
روسیه همچنین بارها بر ضرورت رسیدگی به مسائل افغانستان از طریق مکانیزمهای منطقهای و با مشارکت کشورهای همسایه تأکید کرده است.
