مهاجرت

آلمان می‌خواهد ۵۳۵ شهروند افغانستان دارای وعده پذیرش را از پاکستان منتقل کند

حکومت آلمان اعلام کرده است که در تلاش است بیش از ۵۰۰ شهروند افغانستان‌ دارای وعده پذیرش الزام‌آور را در روزهای باقی‌مانده سال روان میلادی از پاکستان به آلمان منتقل کند.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این صدها تن پاسخ رد دریافت کرده‌اند.

به گفته وزارت داخله آلمان، در حال حاضر ۵۳۵ تن از پناهجویان افغانستان دارای وعده پذیرش الزام‌آور در پاکستان به‌سر می‌برند و تلاش می‌شود این افراد در حدود دو هفته باقی‌مانده امسال به آلمان انتقال داده شوند.

الکساندر دوبرینت، وزیر داخله آلمان، به گروه رسانه‌ای «شبکه هیئت تحریریه آلمان» گفته است که ۴۶۰ تن از این افراد شامل برنامه پذیرش فدرال و ۷۵ تن دیگر شامل برنامه همکاران محلی هستند که هم‌اکنون در پاکستان حضور دارند.

او افزود: «ما علاقه‌مند هستیم که هرچه زودتر به این موضوع رسیدگی شود و در این رابطه با مقامات پاکستانی در تماس هستیم.»

آقای دوبرینت همچنین گفت که هدف این است تا انتقال‌ها تا حد امکان در ماه دسمبر انجام شود، هرچند ممکن است برخی پرونده‌های انفرادی به سال جدید موکول شود.

حکومت آلمان روز سه‌شنبه گذشته با یک پرواز چارتر، ۱۶۰ تن از پناهجویان افغانستان شامل برنامه پذیرش فدرال را پس از طی مراحل بررسی پرونده‌ها در اسلام‌آباد، به برلین منتقل کرد.

در همین حال، پاکستان اعلام کرده است که از ماه جنوری سال آینده، شهروندان باقی‌مانده از برنامه‌های پذیرش آلمان را به افغانستان اخراج خواهد کرد؛ موضوعی که نگرانی‌ها درباره سرنوشت این افراد را افزایش داده است.

بر اساس گزارش‌ها، از ماه سپتمبر تاکنون ۶۰۹ پناهجوی افغانستان‌ دارای وعده پذیرش از طریق پروازهای چارتر وارد آلمان شده‌اند.

حکومت آلمان تأکید کرده است که تنها آن دسته از مهاجران افغانستان به این کشور منتقل می‌شوند که وعده پذیرش داده‌شده به آن‌ها از نظر حقوقی الزام‌آور باشد.

در همین چارچوب، حدود ۶۵۰ تن که از «فهرست حقوق بشر» و یک برنامه موقتی دیگر موسوم به «برنامه گذار» وعده پذیرش دریافت کرده بودند، هفته گذشته پاسخ رد دریافت کردند.

با این حال، حکومت ائتلافی آلمان که از احزاب سوسیال‌دموکرات، دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی بایرن تشکیل شده، در ماه می سال روان برنامه پذیرش پناهجویان افغانستان در معرض خطر را متوقف کرد.

در توافق‌نامه این حکومت آمده است که برنامه‌های داوطلبانه پذیرش فدرال، از جمله برای افغانستان، تا حد امکان پایان داده می‌شود و برنامه جدیدی آغاز نخواهد شد.

با وجود این توقف، در ماه‌های اخیر شماری از این افراد و خانواده‌هایشان پس از شکایت حقوقی در دادگاه‌های آلمان موفق به دریافت ویزه و ورود به این کشور شده‌اند.

ادامه این گزارش را در سایت دویچه‌وله بخوانید.