بخش زنان ملل متحد همزمان با صدمین روز از ممنوعیت ورود کارکنان زن محلی به دفاتر ملل متحد در افغانستان، گفته است که تبعیض نظاممند علیه زنان و دختران به نفع افغانستان نیست و باید فوراً پایان یابد.
این نهاد در بیانیهای در اکس بار دیگر از طالبان خواسته است که تمامی محدودیتها و ممنوعیتها بر کارکنان زن محلی ملل متحد را لغو کنند.
به گفته بخش زنان ملل متحد، این ممنوعیتها مانع رسیدن کمکهای حیاتی توسط این زنان به نیازمندان شده است.
پیش از این منابع از هرات به آمو گفتند که طالبان مانع ورود زنان افغانستان که کارکنان آژانسهای امدادرسانی این سازمان در نقاط مرزی هستند، شدهاند.
در پی این اقدام، ملل متحد در پیام واتسپ به آمو گفت که تمامی فعالیتهای بشردوستانهاش در هرات را که حمایتهای حیاتی به بازگشتکنندگان ارائه میکرد را به حالت تعلیق درآورده است.
از طرفی هم بخش زنان ملل متحد پیش از این در بیانیهای گفت که کارکنان زن افغانستان برای کار ملل متحد در کشور ضروری هستند. تنها از طریق حضور آنان میتوان با خیال راحت به زنان و دختران دسترسی پیدا کرد و کمکهای فرهنگی مناسب را به کسانی که بیشترین نیاز را دارند، ارائه داد. کمکها باید توسط زنان، به زنان، ارائه شوند.
سازمان ملل متحد همچنان با شدت با این محدودیتها که «اصول بنیادی حقوق بشر و برابری این سازمان مندرج در منشور سازمان ملل متحد را نقض میکند» و توانایی را در انجام وظایف تضعیف میکند، مخالفت کرده است.
بخش زنان ملل متحد افزود که آژانسها، صندوقها و برنامههای این سازمان در افغانستان، در پاسخ به این بحران، تعدیلهای عملیاتی موقت بیشتری را اجرا کردهاند و همچنان به ارزیابی گزینههای مناسب برای ادامه عملیات اصولی و ضروری خود ادامه میدهند.
این سازمان در بیانیه پیشیناش تاکید کرد که خواستار لغو ممنوعیت ورود کارکنان و پیمانکاران زن افغانستان به محوطه دفاتر ملل متحد و دسترسی ایمن آنان به این دفاتر و میدان است تا کمکها به زنان و دخترانی که بیشترین نیاز را دارند، برسند.
