در حالی که صدها شهروند افغانستانِ منتظر انتقال به آلمان در پاکستان پاسخ منفی دریافت کردهاند، ۱۶۰ تن روز سهشنبه، در یک پرواز چارتر از پاکستان به برلین، پایتخت آلمان، منتقل شدند.
سخنگوی وزارت داخله آلمان با تأیید این خبر گفته است که تمامی این افراد پس از سقوط کابل به دست طالبان وعده پذیرش دریافت کرده بودند.
به گفته او، این افراد پس از ورود به برلین، به ایالتهای مختلف آلمان تقسیم خواهند شد.
بر بنیاد گزارش خبرگزاری آلمان، این شهروندان افغانستان در مدتی که برای دریافت ویزه و طی مراحل بررسیهای امنیتی در پاکستان انتظار میکشیدند، در مهمانخانههایی که از سوی حکومت آلمان سازماندهی شده بود، اقامت داشتند.
پاکستان به حکومت آلمان تعهد داده است که این افراد را تا پایان ماه دسمبر سال روان میلادی اخراج نکند.
با این حال، مقامها هشدار دادهاند که در صورت تکمیل نشدن روند انتقال تا پایان سال، این افراد پس از آن در معرض اخراج از پاکستان قرار خواهند گرفت.
انتقال این ۱۶۰ تن در شرایطی انجام شده است که در روزهای اخیر، حکومت فدرال آلمان به ۶۵۱ شهروند افغانستان که در پاکستان منتظر انتقال بودند، پاسخ رد داده است.
وزارت داخله آلمان گفته است که این افراد هفته گذشته بهگونه کتبی از تصمیم حکومت آگاه شدهاند.
در نامهای که به دسترس خبرگزاری آلمان قرار گرفته، آمده است: «پس از بررسی جامع مشخص شده است که دیگر مبنایی برای تأیید پذیرش الزامآور وجود ندارد.»
به گفته مقامهای آلمانی، شماری از این افراد در برنامه موقتی موسوم به «اوبربروکونگسپروگرام» و همچنین فهرست حقوق بشر، وعده پذیرش دریافت کرده بودند؛ وعدههایی که حکومت آلمان آنها را الزامآور حقوقی نمیداند.
حکومت کنونی آلمان، متشکل از احزاب دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی (سیدییو/سیاسیو) و حزب سوسیال دموکرات، پیش از این توافق کرده بود که برنامههای پذیرش داوطلبانه، از جمله برنامههای پذیرش از افغانستان، متوقف شود.
با این حال، پس از شکایتهای حقوقی عمدتاً موفق شماری از شهروندان افغانستان در دادگاههای آلمان، حکومت اعلام کرده است که افرادی را که وعده پذیرش الزامآور حقوقی دارند، به آلمان منتقل خواهد کرد.
وزارت داخله آلمان افزوده است که در پرواز اخیر، ۱۵۴ تن از طریق برنامه پذیرش فدرال منتقل شدند و همچنان دو کارمند محلی پیشین ادارات آلمانی همراه با چهار عضو خانوادهشان نیز در این پرواز حضور داشتند.
بر اساس معلومات نشر شده، هنوز ۷۶ کارمند محلی پیشین ادارات آلمانی و ۴۶۵ تن دیگر شامل برنامه پذیرش فدرال، همچنان در انتظار دریافت ویزه آلمان بهسر میبرند.
