یک منبع به آمو گفته است که هیئت طالبان به هیئت ایرانی گفته بود که آنان از جایگاه یک «متهم به پشتیبانی از هراسافکنی» در نشست منطقهای تهران شرکت نمیکنند.
به گفته این منبع، هیئت طالبان همچنین گفته بود که نباید به پاکستان فرصت داده شود که در این نشست طالبان را به پشتیبانی از «هراسافکنی» متهم کند.
منبع افزوده اما این خواست طالبان پذیرفته نشد و بنابر اینکه در دستور کار نشست تهران، بحثهایی مانند تجارت و تعامل شامل نبود، طالبان در این نشست شرکت نکردند.
منبع میافزاید که هیئت طالبان از هیئت ایرانی که میزبان این نشست است، خواستند که به صورت قطعی در رابطه به افغانستان در این نشست حرفی از «بحران» زده نشود.
گفتنی است که نشست تهران روز گذشته (۲۳ قوس) با اشتراک نمایندگان ویژه روسیه، چین، تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان، پاکستان و ایران آغاز شد.
اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری گفت که هدف از این نشست «تبادل نظر و گفتگو درباره تحولات افغانستان» است و موضوع تنشها میان پاکستان و طالبان نیز در آن مطرح خواهد شد.
عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، در سخنرانی خود در آغاز این نشست گفت که ایجاد سازوکارهای منظم گفتگو میان کشورهای همسایه افغانستان یک «ضرورت راهبردی» است.
اما محمد صادق خان، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، در سخنرانیاش در این نشست، با انتقاد از وضعیت افغانستان گفت که مردم این کشور شایسته شرایط بهتری هستند.
او با اشاره به ارزیابی مشترک کشورهای شرکتکننده در این نشست تأکید کرد که تهدید تروریزم برخاسته از افغانستان یکی از چالشهای جدی برای منطقه است.
او افزود: «مردم افغانستان تاکنون رنجهای فراوانی را متحمل شدهاند و شایسته وضعیت بهتریاند.»
