نگینه یاری، فعال حقوق زن و بنیانگذار نهاد موسوم به «دریچه امید» در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است که زنان در افغانستان به دریافتکنندگان کمک بدل شدهاند، نه معماران زندگی خود و خانوادههای شان.
او تاکید کرده که در حال حاضر حتی دسترسی آنان به همین کمکها نیز در خطر است؛ چون محدودیتهای فزاینده طالبان بر کارکنان نهادهای امدادرسان «تاثیری ویرانگر» گذاشته است.
خانم یاری افزود: «در حالی که امروز روز جهانی حقوق بشر است، تقریباً همهٔ حقوق زنان افغان، از حق آموزش و کار گرفته تا مشارکت در زندگی عمومی و سیاسی از بین رفته است. زنان در افغانستان به دریافتکنندگان کمک بدل شدهاند، نه معماران زندگی خودشان. اکنون حتی دسترسی آنان به همین کمکها نیز در خطر است؛ چون محدودیتهای فزاینده طالبان بر کارمندان نهادهای امدادرسان تاثیری ویرانگر گذاشته است.»
این فعال حقوق زن میگوید که محدودیتهای طالبان، حاکمیت قانون را تضعیف کرده و نقض حقوق را به «بخش عادی حکمرانی» بدل میکند.
به باور او، این سیاستها صرفاً زنان را محدود نمیکند، بلکه جانها را به خطر میاندازد و ثبات بلندمدت افغانستان را نیز تهدید میکند.
نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره وضعیت افغانستان شب گذشته به وقت کابل، در مقر این سازمان با حضور نمایندگان کشورها و وجورجت گانیون، معاون یوناما، برگزار شد.
خانم گانیون در این نشست گزارش سهماهه دبیرکل ملل متحد از «وضعیت افغانستان و پیامدهای آن برای صلح و امنیت بینالمللی» را نیز ارائه کرد.
این نشست در حالی برگزار شد که هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما، از حدود سه ماه به اینسو از سوی سرپرست اداره میشود و این سازمان تاکنون نماینده جدید دبیرکل برای افغانستان را معرفی نکرده است.
