سیاست

روسیه: تعامل سازنده با طالبان تنها مسیر ثبات و توسعه افغانستان است

واسلی نبنزیا، نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل، گفت که با وجود تحریم‌ها و خروج شتاب‌زده نیروهای خارجی، افغانستان نه فروپاشیده و نه به بحران کامل اقتصادی و سیاسی دچار شده است. او تأکید کرد که طالبان تلاش‌های مستقل برای حل مشکلات داخلی و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای آغاز کرده‌اند، اما بدون حمایت جهانی و همکاری غیرسیاسی، موفقیت این روند دشوار خواهد بود.

نبنزیا افزود که رویکرد واقع‌بینانه و جامع به افغانستان باید شامل تعامل سازنده با طالبان، توجه به نیازهای واقعی مردم و گفت‌وگوی مبتنی بر اعتماد باشد و هیچ جایگاهی برای فشار یا باج‌خواهی وجود ندارد.

او از کشورهای غربی خواست که از زبان تهدید و تحریم‌های جدید خودداری کنند، زیرا این اقدامات تنها باعث سخت‌تر شدن موضع طالبان و کاهش اثربخشی مأموریت یوناما خواهد شد.

نماینده روسیه همچنین بر اهمیت عادی‌سازی روابط طالبان و پاکستان تأکید کرد و خواستار تسهیل گفت‌وگو برای کاهش تنش‌های مرزی ناشی از فعالیت‌های تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) شد. او هشدار داد که گروه داعش شاخه خراسان همچنان تهدیدی جدی است و جذب جنگجویان خارجی و بلاتکلیفی در مورد تسلیحات باقی‌مانده ناتو، خطرات امنیتی را افزایش می‌دهد.

نبنزیا همچنین به رشد تولید مواد مخدر صنعتی در لابراتوارهای محلی اشاره کرد و گفت که مقابله با این تهدید بدون حمایت جامع بین‌المللی و منطقه‌ای، از جمله از طریق« یوان دی.سی پی»، ممکن نخواهد بود.

او در پایان تأکید کرد که تنها رویکرد مبتنی بر همکاری و تعامل منطقه‌ای و بین‌المللی می‌تواند افغانستان را به مسیر ثبات، توسعه اقتصادی و ادغام مجدد در جامعه جهانی هدایت کند.