احمد نگهبان، فرمانده انتظامی یزد ایران، میگوید که در طی یک هفته گذشته پولیس این کشور ۷۵۵ مهاجر افغانستان را در این منطقه بازداشت کرده است. مقامهای ایرانی مهاجران کشور را «اتباع غیرمجاز بیگانه» میخوانند.
به گفته او، این شهروندان افغانستان به دلیل نداشتن مدرک قانونی اقامت حین گشتوگذار در سطح شهرها و روستاهای یزد بازداشت شدهاند.
فرمانده انتظامی یزد تاکید کرده که این مهاجران به هدف اخراج اجباری به افغانستان، به اردوگاه موقت نگهداری منتقل شدهاند.
احمد نگهبان افزود: «همچنین در این عملیاتها سه دستگاه خودرو سواری (موتر) و هشت دستگاه موتورسیکلت (موترسایکل) توقیف شدهاند.»
این در حالی است که اخیراً و پس از جنگ دوازده روزه با اسرائيل، ایران روند بازداشت و اخراج اجباری مهاجران افغانستان را شدت بخشیده است و همچنان به طور میانگین روزانه حدود ۳۰۰ تن از این کشور اخراج میشوند.
پیش از این، یک مقام ولایت خراسان ایران روز دوشنبه گفت که یک میلیون و ۸۰۰ هزار مهاجر افغانستان امسال از مسیر گذرگاه دوغارون به کشورشان اخراج شدهاند.
به گفته امیرالله شمقدری، معاون امنیتی این ولایت، بخشی از این رقم مربوط به مهاجران ۱۱ ولایت دیگر ایران میشود.
شمقدری که با رسانههای داخلی گفتگو میکرد، اما افزوده که روند اخراج مهاجران پس از آنکه در جریان «جنگ ۱۲روزه» افزایش یافت، در ماههای اخیر «به ثبات رسیده و کاهش قابل توجهی» داشته است.
