کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران میگوید که در یک روز گذشته (یکشنبه، ۱۶ قوس) پاکستان ۳۱۵۹ مهاجر کشور را اخراج کرده است.
به گفته این کمیسیون و همزمان با این، ۱۹۰ تن دیگر به گونه اجباری و اختیاری از ایران به افغانستان بازگشت داده شدهاند.
گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی تورخم، سپین بولدک، بهرامچه، پل ابریشم و اسلام قلعه وارد کشور شدهاند.
این در حالی است که پاکستان در یک روز پیش از این نیز ۲۸۴۳ مهاجر افغانستان را به کشور بازگشت داده است.
پس از درگیریهای هشتروزه مرزی میان طالبان و نیروهای پاکستانی، این کشور روند اخراج اجباری و بازداشت مهاجران کشور از شهرهای مختلف، از جمله اسلامآباد را تشدید کرده است.
همزمان با این درگیریها، پاکستان گذرگاههای مرزی با افغانستان را نیز به روی هرگونه رفتوآمد بست؛ اما اخیراً این گذرگاهها را تنها برای اخراج مهاجران افغانستان باز نگهداشته است.
به تازگی، رسانههای پاکستانی گزارش دادند که مرز چمن میان پاکستان و افغانستان پس از تیراندازی شبانه میان نیروهای دو طرف، روز شنبه همچنان بسته مانده و صدها مسافر، خانواده و تاجر در دو سوی مرز سرگردان شدهاند.
اکسپرس تربیون پاکستان افزود که نیروهای پاکستانی پس از تبادل آتش اواخر جمعهشب، تدابیر امنیتی را تشدید و نقاط عبوری را تقویت کردند.
همچنین به نقل از این گزارش طالبان نیز در بخشهای مرزی، مواضع خود را در سپینبولدک مستحکم کردهاند.
منابع گفتهاند که دهها شهروند افغانستان که میخواستند به کشور بازگردند، ساعتها در دروازه منتظر ماندند و برخی نیز پس از درگیری اخیر در هوای سرد و با امکانات محدود سرگردان شدند.
