خاور میانه

نتانیاهو اواخر ماه جاری در مورد مرحله دوم طرح صلح غزه با ترمپ گفتگو می‌کند

عکس از سخنرانی نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه گفت که مرحله دوم طرح ایالات متحده برای پایان دادن به جنگ غزه نزدیک است، اما هشدار داد که چندین مسئله کلیدی هنوز باید حل شوند، از جمله این‌که آیا یک نیروی امنیتی چندملیتی مستقر خواهد شد یا خیر.

نتانیاهو که در کنار فریدریش مرتس، نخست‌وزیر آلمان، در اورشلیم با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که در پایان ماه گفتگوهای مهمی با دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، در مورد چگونگی اطمینان از دستیابی به مرحله دوم طرح صلح، انجام خواهد داد.

این در حالی است که دفتر نخست‌وزیر اسرائيل در ماه نومبر اعلام کرد که ترمپ نتانیاهو را «در آینده نزدیک» به کاخ سفید دعوت کرده است، اگرچه تاریخ این دیدار هنوز علنی نشده است.

نتانیاهو گفت که با ترمپ در مورد چگونگی پایان دادن به حکومت حماس در غزه گفتگو خواهد کرد. آتش‌بس بین اسرائیل و حماس وارد ماه دوم خود می‌شود، اگرچه هر دو طرف بارها یکدیگر را به نقض توافق آتش‌بس متهم کرده‌اند.

نتانیاهو گفت که مهم است اطمینان حاصل شود که حماس نه تنها آتش‌بس را رعایت می‌کند، بلکه به «تعهد خود» به طرح خلع سلاح و غیرنظامی کردن غزه نیز پایبند است.

اسرائیل تحت مرحله اول طرح ترمپ که شامل آزادی گروگان‌های دربند شبه‌نظامیان در غزه و فلسطینی‌های بازداشت‌شده توسط اسرائیل بود، کنترول ۵۳ درصد از غزه را در دست داشت. آخرین گروگانی که باید تحویل داده شود، یک افسر پولیس اسرائیل است که در ۷ اکتوبر ۲۰۲۳ میلادی در جریان جنگ با شبه‌نظامیان غزه که به اسرائیل حمله کرده بودند، کشته شد.

نتانیاهو گفت: «ما او را آزاد خواهیم کرد.»

اما رویترز نوشته است که از زمان آغاز آتش‌بس در ماه اکتوبر، شبه‌نظامیان حماس خود را در بقیه غزه بازسازی کرده‌اند.