بخش زنان ملل متحد میگوید که ممنوعیت کارکنان زن سازمان ملل متحد از سوی طالبان، خدمات ضروری را در معرض خطر قرار داده است.
در بیانیه این سازمان آمده است که سه ماه از این ممنوعیت میگذرد و طالبان در این مدت مانع ورود کارکنان زن سازمان ملل متحد به ادارههای این سازمان در افغانستان شدهاند.
اما این سازمان میگوید که در طول این ۹۱ روز، «همکاران زن افغان» ملل متحد، به کار حیاتی خود برای مردم افغانستان، از خانههایشان و در جوامع خود ادامه دادهاند.
در بیانیه افزوده شده که این کارکنان زن با عزم و حرفهایگری، از خانوادههای بیشتری که در اثر زمینلرزههای اخیر در شرق و شمال افغانستان آسیب دیدهاند، از بازگشتکنندگان از پاکستان و ایران، و از مردان، زنان و کودکان بیشماری که به دنبال غذا و آب پاک، مراقبتهای بهداشتی، سرپناه امن و کشاورزی، تابآوری در برابر تغییرات اقلیمی و حمایت از معیشت هستند، حمایت کردهاند.
بخش زنان ملل متحد تاکید کرده است که «هر چه این محدودیتها بیشتر پابرجا بمانند، خطر بیشتری این خدمات نجاتبخش را تهدید میکند».
این سازمان خواسته است که این ممنوعیت باید لغو شوند تا کمکها باید توسط زنان و به زنان ارائه شوند.
در بیانیه تصریح شده که کارکنان زن افغانستان برای کار ملل متحد در کشور ضروری هستند. تنها از طریق حضور آنان میتوان با خیال راحت به زنان و دختران دسترسی پیدا کرد و کمکهای فرهنگی مناسب را به کسانی که بیشترین نیاز را دارند، ارائه داد. کمکها باید توسط زنان، به زنان، ارائه شوند.
سازمان ملل متحد همچنان با شدت با این محدودیتها که «اصول بنیادی حقوق بشر و برابری این سازمان مندرج در منشور سازمان ملل متحد را نقض میکند» و توانایی را در انجام وظایف تضعیف میکند، مخالفت کرده است.
بخش زنان ملل متحد میگوید که آژانسها، صندوقها و برنامههای این سازمان در افغانستان، در پاسخ به این بحران، تعدیلهای عملیاتی موقت بیشتری را اجرا کردهاند و همچنان به ارزیابی گزینههای مناسب برای ادامه عملیات اصولی و ضروری خود ادامه میدهند.
این سازمان تاکید کرده که خواستار لغو ممنوعیت ورود کارکنان و پیمانکاران زن افغانستان به محوطه دفاتر ملل متحد و دسترسی ایمن آنان به این دفاتر و میدان است تا کمکها به زنان و دخترانی که بیشترین نیاز را دارند، برسند.
