رسانههای پاکستانی گزارش دادهاند که مرز چمن میان پاکستان و افغانستان پس از تیراندازی شبانه میان نیروهای دو طرف، روز شنبه همچنان بسته مانده و صدها مسافر، خانواده و تاجر در دو سوی مرز سرگردان شدهاند.
اکسپرس تربیون پاکستان افزوده است که، نیروهای پاکستانی پس از تبادل آتش اواخر جمعهشب، تدابیر امنیتی را تشدید و نقاط عبوری را تقویت کردهاند.
همچنین به نقل از این گزارش طالبان نیز در آن سوی مرز، مواضع خود را در سپینبولدک مستحکم کردهاند.
گزارشها حاکی است که دهها شهروند افغانستان که میخواستند به کشور بازگردند، ساعتها در دروازه منتظر ماندند و برخی نیز از روز گذشته در هوای سرد و با امکانات محدود سرگردان شدهاند.
یکی از مسافران گفته است: «ما صبح زود برای عبور آمده بودیم، اما دروازه باز نشد. خانوادههایی که کودک دارند بیشتر آسیب میبینند.»
با این حال اکسپرس تربیون پاکستان به نقل از منابع محلی گفته است که یک گزارش مفصل درباره وضعیت امنیتی مرز برای رئیس کمیته مدیریت مرزی تهیه و ارسال شده است.
در درگیریهای جمعهشب، که چند ساعت ادامه یافت، دستکم چهار غیرنظامی از جمله یک زن زخمی شدند.
تنشهای مرزی میان دو طرف در ماههای گذشته نیز چندین بار تکرار شده است.
پس از انفجارهای کابل در ماه اکتوبر، که پاکستان آن را مرتبط با حملههای هوایی علیه رهبران تحریک طالبان پاکستان میداند، درگیریها در امتداد مرز شدت گرفت.
در آن زمان دستکم ۲۳ سرباز پاکستانی کشته شدند و پاکستان ادعا کرد بیش از ۲۰۰ تن از طرف طالبان نیز کشته شدهاند.
این تیراندازیها باعث آسیبدیدن دروازه دوستی شد و پاکستان گذرگاههای مرزی را بست. دو طرف پس از آن روی آتشبس ۴۸ ساعته توافق کرده بودند.
