انور ابراهیم، نخستوزیر مالیزیا، در تماس تلفنی با شهباز شریف، نخستوزیر پاکستان، نسبت به افزایش تنشها در امتداد مرز میان پاکستان و طالبان ابراز نگرانی کرد و بر ضرورت یافتن یک راهحل مسالمتآمیز تأکید ورزید.
انور ابراهیم در اعلامیهای که در صفحه رسمی خود منتشر کرد، گفت که ثبات منطقه برای مالیزیا اهمیت فراوان دارد و امیدوار است دو طرف بتوانند از طریق گفتگو و سازوکارهای دیپلماتیک از گسترش تنشها جلوگیری کنند.
این در حالی است که، تنشها پس از سلسله حملههای ماه اکتوبر در مناطق مرزی افزایش یافته و نگرانیهای کشورهای آسیایی را برانگیخته است.
طالبان و پاکستان پیش از این یک دور مذاکرات در دوحه و دو دور مذاکرات در استانبول برگزار کردهاند. اما گفتگوهای استانبول بدون نتیجه پایان یافتند. اقدام طالبان در برابر تحریک طالبان پاکستان از موارد اختلافی مهم این مذاکرات بود.
ایران نیز در هفتههای اخیر بارها از تلاشها برای حل این تنشها خبر داده و گفته است که وزارت خارجه این کشور در تلاش برگزاری یک نشست منطقهای برای این منظور است.
تنشها میان اسلامآباد و طالبان اخیراً افزایش یافته و دو طرف، همواره از ادبیات هشدارآمیز در برابر یکدیگر استفاده کردهاند.
با ادامه این تنشها، گذرگاههای مرزی میان افغانستان و پاکستان از بیش از ۵۰ روز به اینسو بستهاند.
