مهاجرت

۱۹۲ شهروند کشور از پاکستان به آلمان منتقل شدند

حکومت آلمان بار دیگر گروهی از شهروندان افغانستان دارای «وعده پذیرش» را از پاکستان به آلمان منتقل کرده است.

این انتقال با یک پرواز چارتر از اسلام‌آباد انجام شد و نخستین عملیات انتقال در دوره حکومت ائتلافی فعلی به شمار می‌رود.

سخنگوی وزارت داخله آلمان اعلام کرد که حدود ۱۹۲ شهروند افغانستان با این پرواز به میدان هوایی اِرفورت رسیدند.

به گفته او، این افراد پس از ورود، به اردوگاه موقتی فریدلند در ایالت نیدرزاکسن منتقل شده‌اند و قرار است بعداً در ایالت‌های مختلف این کشور توزیع شوند.

با آن‌که این گروه وارد آلمان شده‌اند، شماری دیگر از شهروندان افغانستان دارای وعده پذیرش همچنان در اسلام‌آباد در انتظار اجازه سفر به سر می‌برند.

در ماه‌های گذشته نیز تعدادی از این افراد با پروازهای عادی از پاکستان به آلمان منتقل شده‌اند.

بر اساس معلومات وزارت داخله آلمان، تاکنون ۶۲ شهروند افغانستان پیشنهاد دریافت پول در بدل انصراف از برنامه پذیرش را پذیرفته‌اند و گفتگو با گروه دیگری هنوز ادامه دارد.

افرادی که در انتظار انتقال هستند شامل کارمندان محلی سابق نهادهای آلمانی و خانواده‌های آنان می‌شوند؛ کسانی که پیش از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان برای نهادهای آلمانی کار کرده‌اند و اکنون با تهدید مواجه‌اند.

حکومت پاکستان اعلام کرده است که تا پایان سال جاری میلادی به این افراد اجازه اقامت می‌دهد و پس از آن احتمال اخراج، حتی افراد دارای وعده پذیرش، نیز وجود دارد. با این حال، حکومت آلمان می‌گوید احتمال دارد روند انتقال در اوایل سال آینده نیز ادامه یابد.

حکومت ائتلافی فعلی آلمان – متشکل از احزاب سوسیال دموکرات، دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی بایرن – برنامه ویژه پذیرش شهروندان در معرض خطر افغانستان را در ماه می امسال متوقف کرده است.

براساس این برنامه که اکنون متوقف شده، قرار بود علاوه بر کارکنان محلی سابق و خانواده‌هایشان، افرادی مانند خبرنگاران، فعالان حقوق بشر و کارکنان بخش قضایی که در معرض تهدید طالبان قرار دارند نیز به آلمان منتقل شوند.

با وجود توقف این برنامه، انتقال اخیر نشان می‌دهد که عملیات جابه‌جایی دارای وعده پذیرش همچنان در موارد مشخص ادامه می‌یابد.

ادامه این گزارش را پر سایت دویچه‌وله بخوانید.