خبرگزاری رویترز گزارش داده است که دولت ترمپ روز چهارشنبه از تشدید بررسی «واجد شرایط بودن» متقاضیان ویزه کاری کارگران ماهر یا «اچ-۱بی» خبر داد و در یک یادداشت داخلی وزارت خارجه ایالات متحده اعلام شده که هر کسی که در «سانسور» آزادی بیان دست داشته باشد، درخواستش رد خواهد شد.
ویزه «اچ-۱بی» که به کارفرمایان امریکایی اجازه میدهد کارگران خارجی را در زمینههای تخصصی استخدام کنند، برای شرکتهای فناوری ایالات متحده که به طور گسترده از کشورهایی از جمله هند و چین استخدام میکنند، بسیار مهم است. بسیاری از رهبران این شرکتها در انتخابات ریاست جمهوری گذشته از ترمپ حمایت کردند.
رویترز میگوید، این تلگراف که در ۲ دسمبر به تمام نمایندگیهای ایالات متحده ارسال شده، به مأموران قنسولی ایالات متحده دستور میدهد «سیوی» یا پروفایلهای لینکدین متقاضیان ویزه «اچ-۱بی» و اعضای خانوادهای که با آنان سفر میکنند را بررسی کنند تا ببینند آیا آنان در زمینههایی از جمله فعالیتهایی مانند اطلاعات نادرست، اطلاعات نادرست، تعدیل محتوا، بررسی واقعیت، انطباق و ایمنی آنلاین و موارد دیگر کار کردهاند یا خیر.
در این تلگراف آمده است: «اگر شواهدی مبنی بر اینکه یک متقاضی مسئول یا همدست سانسور یا اقدام به سانسور آزادی بیان در ایالات متحده بوده است، کشف کنید، باید طبق ماده خاصی از قانون مهاجرت و ملیت، حکمی مبنی بر عدم صلاحیت متقاضی را پیگیری کنید.»
جزئیات مربوط به بررسیهای تشدید شده برای ویزههای اچ-۱بی»، از جمله تمرکز بر سانسور و آزادی بیان، قبلاً گزارش نشده است. وزارت خارجه امریکا تاکنون به گون رسمی در این باره چیزی نگفته است.
در این تلگراف آمده است که همه متقاضیان ویزه مشمول این سیاست هستند، اما با توجه به اینکه آنان مرتباً در بخش فناوری «از جمله در رسانههای اجتماعی یا شرکتهای خدمات مالی که در سرکوب آزادی بیان مشارکت دارند» کار میکردند، خواستار بررسی دقیقتر متقاضیان ویزه «اچ-۱بی» شده است.
در این تلگراف آمده است: «شما باید سوابق شغلی آنان را به طور کامل بررسی کنید تا از عدم مشارکت در چنین فعالیتهایی اطمینان حاصل شود.»
الزامات جدید بررسی هم برای متقاضیان جدید و هم برای متقاضیان قدیمی اعمال میشود.
دولت ترمپ آزادی بیان، به ویژه آنچه را که به عنوان خفه کردن صداهای محافظهکارانه آنلاین میبیند، محور سیاست خارجی خود قرار داده است.
مقامها بارها در سیاستهای اروپایی دخالت کردهاند تا آنچه را که سرکوب سیاستمداران راستگرا، از جمله در رومانیا، آلمان و فرانسه، مینامند، محکوم کنند و مقامهای اروپایی را به سانسور دیدگاههایی مانند انتقاد از مهاجرت به نام مقابله با اطلاعات نادرست متهم کردهاند.
در ماه می، مارکو روبیو، وزیر خارجه امریکا، تهدید کرد افرادی را که سخنان امریکاییها، از جمله در رسانههای اجتماعی را سانسور میکنند، با ممنوعیت ویزه مواجه خواهد کرد و اظهار داشت که این سیاست میتواند مقامهای خارجی را که شرکتهای فناوری امریکایی را تنظیم میکنند، هدف قرار دهد.
دولت ترمپ پیش از این به طور قابل توجهی بررسی متقاضیان ویزه دانشجویی را تشدید کرده و به مأموران قنسولی ایالات متحده دستور داده است تا هرگونه پست رسانههای اجتماعی را که ممکن است نسبت به ایالات متحده خصمانه باشد، بررسی کنند.
ترمپ به عنوان بخشی از سرکوب گسترده خود علیه مهاجرت، در ماه سپتمبر هزینههای جدیدی را برای ویزه «اچ-۱بی» اعمال کرد.
