مهاجرت

آلمان ۱۹۲ شهروند افغانستان را از پاکستان انتقال داد

تصویر از دویجه وله.

وزارت داخله آلمان تأیید کرده که ۱۹۲ شهروند افغانستان که شامل برنامه پذیرش این کشور می‌شوند، با یک پرواز چارتر از اسلام‌آباد به آلمان منتقل شده‌اند.

این نخستین بار است که در دوران دولت ائتلافی کنونی، گروهی از مهاجران افغانستان از طریق چنین پروازی وارد آلمان می‌شوند.

به گزارش دویچه وله، سخنگوی وزارت داخله آلمان گفته این افراد پس از ورود به میدان هوایی ارفورت در ایالت تورینگن، به اردوگاه موقت فریدلند در ایالت نیدرزاکسن منتقل شده‌اند و قرار است بعداً در ایالت‌های مختلف این کشور توزیع شوند.

ده‌ها شهروند دیگر افغانستان که مشمول برنامه پذیرش هستند، همچنان در اسلام‌آباد در انتظار انتقال به سر می‌برند. در ماه‌های گذشته، شماری از آنان از طریق پروازهای عادی وارد آلمان شده‌اند.

دولت آلمان می‌گوید انتقال افراد باقی‌مانده ممکن است در اوایل سال آینده میلادی نیز ادامه یابد، اگرچه دولت پاکستان اعلام کرده مهاجران افغانستان تنها تا پایان سال جاری میلادی اجازه اقامت دارند و ممکن است پس از آن از کشور اخراج شوند.

وزارت داخله آلمان تأیید کرده که تاکنون ۶۲ تن از شهروندان افغانستان که وعده پذیرش دارند، پیشنهاد دریافت پول در برابر انصراف از انتقال به آلمان را پذیرفته‌اند. مذاکرات با شماری دیگر نیز ادامه دارد.

در میان این افراد، کارمندان محلی پیشین سفارت یا نهادهای آلمانی و اعضای خانواده‌های آن‌ها حضور دارند که پیش از تسلط طالبان در افغانستان برای پروژه‌های آلمانی کار می‌کردند.

دولت ائتلافی کنونی آلمان که متشکل از احزاب سوسیال دموکرات، دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی بایرن است، در ماه مه امسال برنامه رسمی پذیرش شهروندان افغانستان را متوقف کرد.

این برنامه پیش‌تر به افراد در معرض خطر، از جمله خبرنگاران، فعالان حقوق بشر و کارکنان سابق نظام قضایی نیز اختصاص یافته بود.

در دوره دولت ائتلافی پیشین — شامل حزب سوسیال دموکرات، حزب سبز و دموکرات‌های آزاد — انتقال شهروندان افغانستان با پروازهای چارتر به صورت منظم از پاکستان انجام می‌شد.