امنیت

رسانه پاکستانی: نشست ریاض بین طالبان و پاکستان بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت

تصویر از گفتگوهای طالبان و پاکستان در دوحه.

دان نیوز پاکستان روز دوشنبه به نقل از منابع گزارش داده است که عربستان سعودی به‌طور بی‌سروصدا دور تازه‌ای از مذاکرات مستقیم میان پاکستان و افغانستان را برای کاهش تنش‌ها بر سر هراس‌افکنی فرامرزی میزبانی کرده است، اما این نشست ناوقت دیشب بدون دستیابی به هیچ نتیجه‌ای پایان یافته است.

به‌گفته دو منبع آگاه این رسانه، این گفتگوهای محرمانه در ریاض در حالی به پایان رسید که هر دو طرف همچنان بر مواضع پیشین خود پافشاری می‌کردند و نشانه‌ای از تمایل به سازش مشاهده نشده است.

دان نیوز افزوده‌ است که با وجود بن‌بست کنونی، احتمال برگزاری دور دیگری از مذاکرات به میزبانی عربستان در آینده نزدیک همچنان وجود دارد.

دان نیوز نوشته است که دخالت ریاض به‌عنوان مسیری جداگانه از میانجیگری ترکیه و قطر دنبال شده است؛ اما این ابتکار نیز با کندی پیش می‌رود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پیش‌تر از اعزام یک هیئت به پاکستان خبر داده بود، اما این سفر تاکنون انجام نشده است.

در همین حال، ابتکار مشترک ترکیه–قطر پس از درگیری‌های اوایل اکتوبر یک آتش‌بس شکننده ایجاد کرد، اما به گفته طاهر اندرابی، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، این آتش‌بس به دلیل مشروط بودن به توقف فعالیت‌های هراس‌افکنانه «متزلزل» است.

منابع دان نیوز تأیید کرده‌اند که تیم‌های حاضر دو طرف در ریاض همان هیئت‌هایی بودند که در دورهای قبلی مذاکرات در استانبول نیز شرکت کرده بودند.

طبق گزارش دان نیوز، مقام‌های سعودی در جریان نشست پیشنهاد کرده‌اند که پاکستان اجازه ازسرگیری تجارت دوجانبه را هم‌زمان با تداوم گفتگوها درباره هراس‌افکنی فرامرزی بررسی کند، اما اسلام‌آباد این پیشنهاد را رد کرده است.

براساس درخواست عربستان سعودی، دو طرف توافق کرده‌اند که نشست ریاض محرمانه بماند و جزئیات آن علنی نشود.

افزون بر این، طالبان نیز تاهنوز در مورد این سفر، موضع‌گیری رسمی نداشته‌اند.

تنش‌ها میان پاکستان و طالبان پس از بن‌بست مذاکرات استانبول اکنون وارد مرحله تازه‌ای شده و ظاهرا عربستان سعودی به محل میانجی‌گری مبدل شده است.

پیش از این منابع به‌آمو تایید کرده‌اند که یک هیئت طالبان به عربستان سعودی رفته تا با هیئت پاکستانی در مورد حل تنش‌ها میان طالبان و پاکستان گفتگو کند.

یک منبع از وزارت خارجه طالبان به آمو گفته بود که با میانجیگری قطر به‌نوعی از شدت و ادامه درگیری‌ها میان دوطرف جلوگیری شده است. اما حالا به‌دنبال قطر و ترکیه، عربستان سعودی میانجیگری تازه را آغاز کرده است.

پیش‌تر نیز منابع به‌آموگفته بودند که عربستان سعودی تلاش‌های تازه را برای حل تنش‌ها میان طالبان و پاکستان آغاز کرده‌ بود.

اختلاف‌ها از این‌جا آغاز شد که پاکستان، طالبان را به حمایت از تی‌تی‌پی یا تحریک طالبان پاکستانی متهم می‌کند. اما طالبان این اتهام را رد می‌کنند.

تنش‌ها میان اسلام‌آباد و طالبان اخیراً افزایش یافته و دو طرف، همواره از ادبیات هشدارآمیز در برابر یکدیگر استفاده کرده‌اند و سه دور مذاکرات نیز میان دو طرف بدون نتیجه پایان یافت.

از سویی هم بیش‌از پنجاه‌روز می‌شود که گذرگاه‌ها میان افغانستان و پاکستان مسدود اند.

تنها گذرگاه تورخم آن‌هم یک‌طرفه و برای اخراج اجباری مهاجران کشور از سوی پاکستان بازگشایی شده است.