سیاست

منابع: هیئت طالبان برای مذاکره با پاکستان به عربستان رفت

عکس از اعضای هیئت اعزامی طالبان به ریاض برای گفتگو با هیئت پاکستانی

منابع به‌آمو تایید کرده‌اند که هیئتی از طالبان برای گفتگو با هیئت پاکستان به عربستان سعودی رفته است. منابع در باره ترکیب کامل این هیئت و زمان دقیق گفتگوها تاکنون چیزی نگفته‌اند.

به گفته یکی از این منابع، برخی اعضای این هیئت شامل هیئت قبلی طالبان که به استانبول فرستاده شده بود است. این افراد شامل انس حقانی، رحمت‌الله نجیب، معین وزارت داخله طالبان و عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، است.

منابع همچنین تایید کرده‌اند که هیئتی از پاکستان نیز به عربستان رفته است.

منابع پیش از این از تلاش‌های عربستان سعودی برای حل تنش‌ها میان طالبان و پاکستان خبر داده بودند.

طالبان و پاکستان پیش از این یک دور مذاکرات در دوحه و دو دور مذاکرات در استانبول برگزار کرده‌اند. اما گفتگوهای استانبول بدون نتیجه پایان یافتند. اقدام طالبان در برابر تحریک طالبان پاکستان از موارد اختلافی مهم این مذاکرات بود.

ایران نیز در هفته‌های اخیر بارها بر تلاش‌ها برای حل این تنش‌ها خبر داده و گفته است که وزارت خارجه این کشور در تلاش برگزاری یک نشست منطقه‌ای برای این منظور است.

تنش‌ها میان اسلام‌آباد و طالبان اخیراً افزایش یافته و دو طرف، همواره از ادبیات هشدارآمیز در برابر یکدیگر استفاده کرده‌اند.

با ادامه این تنش‌ها، گذرگاه‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان از ۵۱ روز به این‌سو بسته‌اند.