اروپا

رویترز: روبیو قصد دارد در لحظه حساس برای اوکراین در نشست ناتو شرکت نکند

مارکو روبیو وزیر خارجه امریکا

دو مقام امریکایی که نخواستند نام‌های شان فاش شوند، به رویترز گفته‌اند که مارکو روبیو، وزیر خارجه ایالات متحده، قصد دارد در نشست وزرای امور خارجه ناتو در بروکسل که هفته آینده برگزار می‌شود، شرکت نکند.

غیبت این دیپلومات ارشد امریکایی در یک گردهمایی مهم فراآتلانتیکی بسیار غیرمعمول بوده است.

یکی از مقام‌ها گفته است که کریستوفر لاندو، معاون وزیر امور خارجه امریکا، به جای او نماینده واشنگتن خواهد بود.

مشخص نیست که چرا روبیو قصد دارد در نشست ۳ دسمبر شرکت نکند و برنامه‌های او ممکن است تغییر کند. اما غیبت احتمالی او زمانی رخ می‌دهد که مقام‌های امریکایی و اوکراینی در تلاش برای کاهش اختلاف نظر بر سر طرح دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، برای پایان دادن به تهاجم روسیه به اوکراین بوده‌اند و برخی از دیپلومات‌های اروپایی از حذف شدن خود از این روند شکایت دارند.

معمولاً سالانه دو نشست رسمی وزرای امور خارجه ناتو برگزار می‌شود و غیبت یک وزیر خارجه ایالات متحده بسیار نادر است. در سال ۲۰۱۷ میلادی، در دوره اول ریاست جمهوری ترمپ، رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین امریکا، در ابتدا قصد داشت در جلسه ماه اپریل شرکت نکند، هرچند که این جلسه برای هماهنگی با برنامه او به زمان دیگری موکول شد.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا از اظهار نظر در مورد غیبت احتمالی روبیو خودداری کرده، اما گفته است که اتحاد ناتو در دوران دولت ترمپ «کاملاً احیا» شده است و خاطرنشان کرد که روبیو اخیراً با چندین مقام اروپایی در سوئیس دیدار کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته است: «وزیر روبیو همچنین مرتباً با متحدان ناتو، از جمله آخر هفته گذشته در ژنیو، دیدار و گفتگو کرده است.»

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه گفت که روبیو به اندازه کافی در گردهمایی‌ها شرکت می‌کند.

این مقام گفت: «وزیر روبیو پیش از این در ده‌ها جلسه با متحدان ناتو شرکت کرده است و انتظار حضور او در هر جلسه کاملاً غیرعملی خواهد بود.»

یک مقام ناتو در مورد حضور روبیو به ایالات متحده اعتماد کرد؛ اما گفت که غیبت برخی از وزرای خارجه در این رویداد غیرمعمول نیست.

مقام‌های اوکراینی و اروپایی نگران این بوده‌اند که مجبور به پذیرش توافقی شوند که بیش از حد به نفع منافع روسیه باشد؛ نگرانی‌هایی که پس از فاش شدن پیش‌نویس طرح ۲۸ ماده‌ای برای پایان دادن به جنگ در ۱۸ نومبر به رسانه‌ها، به طور قابل توجهی تشدید شده است.

غیبت روبیو خطر تعمیق سوالات در مورد تعهد واشنگتن به امنیت اروپا را که در سال‌های اخیر ضربه خورده است، افزایش می‌دهد.

واشنگتن رهبر بالفعل ناتو است؛ اما ترمپ بارها در مورد ضرورت این اتحاد تردیدهایی را مطرح کرده و گاهی اوقات پیشنهاد داده است که می‌تواند از این اتحاد چند دهه‌ای خارج شود.

لاندو، دیپلومات شماره ۲ ایالات متحده که از طرف روبیو در این نشست شرکت خواهد کرد، در پستی در ماه جون در اکس، که بعداً آن را حذف کرد، نیاز به ناتو را زیر سوال برد.

ترمپ در جریان اجلاس رهبران ناتو در ماه جون که به طور گسترده به عنوان یک موفقیت تلقی شد، دوباره به این گروه‌بندی ایمان خود را تأیید کرد؛ اما او همچنین به طور مداوم کشورهای عضو را برای افزایش هزینه‌های دفاعی خود تحت فشار قرار داده و گفته است که واشنگتن دیگر قصد ندارد «آنان را نجات دهد».