زنان

زنان به‌سوی آزادی: خشونت مبتنی بر جنسیت باید بی‌قیدوشرط محکوم شود

همزمان با آغاز کارزار جهانی شانزده‌روزه محو خشونت علیه زنان، جنبش زنان به‌سوی آزادی با نشر قطعنامه‌ای گفته‌ که هر نوع خشونت مبتنی بر جنسیت باید «بی‌قیدوشرط» محکوم شود و جامعه جهانی در قبال وضعیت زنان نباید بی‌تفاوت بماند.

این جنبش که از سوی طاهر ناصری رهبری می‌شود در قطعنامه‌اش تأکید کرده است که خشونت فزیکی، روانی، اقتصادی و اجتماعی علیه زنان و دختران، نقض آشکار حقوق بنیادین انسانی است و نیازمند پاسخ فوری، مؤثر و هماهنگ است.

جنبش زنان خواستار پایان فرهنگ معافیت شده و از نهادهای ملی و بین‌المللی خواسته است تا عاملان خشونت را به‌گونه جدی تحت پیگرد قانونی قرار دهند و سازوکارهای مؤثر پاسخ‌گویی و حمایت از قربانیان را ایجاد و عملی کنند.

در بخش دیگری از این قطعنامه آمده است که زنان باید به خدمات حقوقی، صحی، روانی و حمایوی بدون ترس و تبعیض دسترسی داشته باشند و هرنوع محدودیت در این زمینه باید فوراً رفع شود.

جنبش زنان به‌سوی آزادی تأکید کرده است که آگاهی‌عامه و برنامه‌های آموزشی برای تغییر نگرش‌های خشونت‌زا ضروری است و تقویت فرهنگ احترام، برابری و همزیستی باید در اولویت قرار گیرد.

در این قطعنامه، حضور معنادار زنان در ساختارهای تصمیم‌گیری پیش‌شرط اساسی ایجاد جامعه‌ای صلح‌آمیز و عاری از خشونت خوانده شده و از نهادها جهانی خواسته شده تا زمینه مشارکت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زنان را بدون تبعیض فراهم کنند.

این جنبش همچنین محرومیت زنان از آموزش، کار و مشارکت اجتماعی را نوعی «خشونت سیستماتیک» دانسته و خواهان رفع کامل محدودیت‌ها بر آزادی‌های اساسی زنان شده است.

جنبش زنان به‌سوی آزادی از جامعه مدنی، رسانه‌ها، نهادهای حقوق بشری و حکومت‌ها خواسته است تا برای محو خشونت علیه زنان همکاری گسترده و عملی داشته باشند.