مهاجرت

پاکستان در یک روز بیش از ۱۱۰۰۰ مهاجر را اخراج کرد

عکس از گشت پولیس پاکستان برای بازداشت مهاجران در منطقه «فیصل تاون» اسلام‌آباد

پس از اوج گرفتن تنش‌ها و شکست گفتگو میان هیئت‌ طالبان با پاکستان در استانبول، اسلام‌آباد روند بازاشت و اخراج اجباری مهاجران را شدت بخشیده است.

بر بنیاد آمار های طالبان، تنها در یک روز گذشته بیش از ۱۱۰۰۰ مهاجر به شمول زنان و کودکان از پاکستان به گونه‌ی اجباری اخراج و به کشور بازگشته اند.

طبق گزارش‌های نشر شده، این مهاجران پس از اخراج اجباری از سوی پاکستان، از مسیر های بهرام‌چه هلمند، سپین بولدک قندهار و گذرگاه تورخم وارد کشور شده‌اند.

بازگشت اجباری مهاجران از پاکستان در یک‌روز از بهرام‌چه هلمند، ۵۰۷۰ مهاجر، از سپین بولدک قندهار، ۵۵۳۳ مهاجر، از گذرگاه تورخم ۱۲۳۵ مهاجر بوده که به شمول زنان و کودکان بوده و مجموعآ ۱۱۷۳۸ مهاجر را تشکیل می‌دهند.

همزمان با تیره‌گی روابط میان اسلام آباد و طالبان، پاکستان روند بازرسی خانه‌ها، بازداشت و اخراج اجباری مهاجران کشور را شدت بخشیده و در تازه ترین مورد پولیس این کشور به تمام مالکان خانه ها دستور داده تا از اجاره دادن خانه هاو همکاری با شهروندان افغانستان خودداری کنند.

رزاق خان مهاجر اخراج شده از پاکستان می‌گوید: «پولیس پاکستان به شکل ظالمانه و زور مهاجران و شهروندان افغانستان را بازاشت و اخراج می‌کنند. بالای هیچ کسی رحم نمی‌کنند، حتی زنان و کودکان را بازداشت به کمپ ها انتقال می‌دهند.»

شماری از مهاجران اخراج شده از پاکستان وضعیت پیش آمده برای مهاجران در این کشور را نگران کننده می‌خوانند و تاکید دارند که از ماه‌ها بدین‌سو پاکستان روند تمدید ویزا را برای شهروندان افغانستان نیز متوقف کرده است.

نور محمد مهاجر اخراج شده از پاکستان می‌افزاید: «من بخش زیاد از دارایی های زندگی خود را در پاکستان ماندم و بیرون شدم، وضعیت هر روز بدتر میشد و ما ناچار شدیم که به کشور بر بگردیم.»

فعالان حقوق‌بشر پیش آمد پاکستان با پناهجویان را خلاف قواعد جهانی و نقض کنوانسیون های حقوق بشر میدانند و از پیامد های امنیتی-اجتماعی آن در افغانستان هشدار میدهند.

عزت‌الله بخشی فعال حقوق‌بشر در پاکستان گفت: «پس از شکست گفتگو ها میان طالبان و پاکستان، روند بازاشت و اخراج مهاجرن شدت یافته است. ادامه این روند جان هزاران خبرنگار، فعالان حقوق‌بشر و نظامیان پیشین را با خطر روبرو می‌سازد.»

پس از تیره‌گی روابط میان طالبان و اسلام‌آباد از چهل و سه روز بدین‌سو، تمام گذرگاه ها بروی رفت و آمد کالا های بازرگانی و مسافران مسدود مانده اند و همین اکنون هزاران خانواده به شمول خبرنگاران،نظامیان حکومت پیشین و فعالان حقوق‌بشر نیز در خطر بازداشت و اخراج اجباری از پاکستان قرار دارند.