مهاجرت

۵۶۵ شهروند کشور از زندان‌های عراق و پاکستان آزاد شدند

عکس از شهروندان افغانستان آزاد شده از زندان‌های پاکستان و عراق

وزارت مهاجران زیر اداره طالبان می‌گوید که ۵۶۵ شهروند کشور از زندان‌های عراق و پاکستان آزاد شدند و در هفته جاری به کشور برگشته‌اند.

این وزارت در خبرنامه‌ای این شهروندان کشور را «مهاجران» گفته و در مورد دلیل بازداشت آنان جزئیات ارائه نکرده است؛ اما پیش از این دلیل بازداشت اکثر شهروندان کشور در پاکستان نداشتن مدارک قانونی اقامت عنوان شده است.

در این خبرنامه آمده است که از این میان، ۵۱۷ تن از زندان‌های مختلف پاکستان و همچنین ۴۸ تن دیگر از زندان‌های عراق آزاد شده‌اند.

به گفته طالبان، این شهروندان کشور از دو تا نُه ماه را در زندان‌های عراق و پاکستان سپری کرده‌اند.

این در حالی است که رسانه‌های پاکستانی پیش از این گزارش دادند که پولیس راولپندی یک گروه ویژه برای بازداشت مهاجران افغانستان در این منطقه تشکیل داده تا این مهاجران را به شکل روزانه پس از بازداشت اردوگاه‌های موقت جهت اخراج اجباری به افغانستان منتقل کنند.

به گفته منابع رسمی پاکستان، این گروه ویژه شامل ۱۳ تیم ویژه است که هر کدام شامل چهار نیروی پولیس، یک کارآگاه پیاده و یک مقام از هر یک از اداره‌های مبارزه با تروریزم، شاخه امنیتی و کارکنان میدانی شاخه ویژه هستند.

فرمانده ارشد پولیس راولپندی گفت: «مطابق با دستورهای دولت پاکستان، سرکوب پولیس علیه مهاجران بدون مدرک افغان ادامه دارد؛ اما عملکرد پولیس ناامیدکننده بوده است. با توجه به این موضوع، پولیس یک گروه ویژه تشکیل داده است که وظیفه دستگیری اتباع غیرقانونی افغان و انتقال آن‌ها به مراکز نگهداری را به صورت روزانه بر عهده دارد.»

از طرفی هم، عظما بخاری، وزیر اطلاعات ایالت پنجاب پاکستان، گفته است برای افرادی که حضور مهاجران بدون مدرک را گزارش دهند، جایزه نقدی داده خواهد شد.

خانم بخاری گفت که کارزار در برابر مهاجران بدون مدرک در سراسر پنجاب ادامه دارد و هر شهروندی که اطلاعات معتبر در این زمینه ارائه کند، از حکومت پاداش نقدی دریافت خواهد کرد.

او افزوده که طی سه هفته گذشته، ۶۲۲۰ شهروند افغانستان از این ایالت به کشورشان بازگردانده شده‌اند.