رسانههای ازبیکستانی گزارش دادهاند که قرار است امروز شنبه هفتمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی به ریاست شوکت میرضیایف، رئیس جمهور این کشور، در تاشکند برگزار شود. این نشست برای دو روز برگزار خواهد شد.
در این نشست در کنار رئيس جمهور ازبیکستان، الهام علیاوف رئیس جمهور آذربایجان، قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان، سادیر جپاروف رئیس جمهور قرغیزستان، امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، سردار بردیمحمداف رئیس جمهور ترکمنستان و همچنین کاها ایمنادزه رئیس مرکز منطقهای سازمان ملل متحد در امور دیپلوماسی پیشگیرانه برای آسیای مرکزی، حضور خواهند داشت.
بر بنیاد این گزارشها، دستور کار این رویداد شامل تقویت همکاریهای منطقهای در آسیای مرکزی و اجرای پروژهها و ابتکارات مشترک در حوزههای مهم خوانده شده است.
رسانههای ازبیکستانی گفتهاند: «همچنین تبادل نظر در مورد مسائل جاری سیاست منطقهای و بینالمللی انجام خواهد شد.»
پس از این نشست مشورتی، انتظار میرود بسته قابل توجهی از اسناد چندجانبه به امضا نیز برسد.
گفتنی است که ابتکار برگزاری جلسات مشورتی منظم بین سران کشورهای منطقه توسط رئيس جمهور ازبیکستان در هفتادودومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتمبر ۲۰۱۷ میلادی پیشنهاد شد.
در طول ریاست کنونی ازبیکستان در این چارچوب، بیش از ۲۰ رویداد مهم در زمینههای مختلف همکاری میان کشورهای آسیای مرکزی برگزار شده است.
