نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان، در یک نشست خبری در کابل با تأکید بر یافتن راههای بدیل برای داد و ستد بازرگانی با پاکستان، گفته است که بستهماندن گذرگاهها با این کشور، ماهانه ۲۰۰ میلیون دالر به بخش بازرگانی کشور زیان وارد میکند.
او گفت که پاکستان در فصل میوه و صادرات افغانستان همواره در تلاش ایجاد مشکل برای بستن گذرگاهها بوده که در اصل «اساس، بنیاد و ریشهای» ندارد.
عزیزی در این نشست افزود که مسیر پاکستان برای داد و ستد بازرگانی «یک راه پرخطر» است و همواره بازرگانان از تجارت از مسیر این کشور، متضرر شدهاند.
او گفت که مقامهای آنان با کشورهای همسایه افغانستان در شمال، از جمله تاجیکستان، ازبیکستان و ترکمنستان کار میکنند تا راه بدیل برای تجارت کشور پیدا شود.
او افزود که بازرگان کشور «ابزار دست پاکستان» هستند؛ در حالی که بازرگانان کشور خود صادرات و واردات را انجام میدهند.
به گفته او، اگر بازرگانان و صنعتکاران پاکستان خواهان صادرات به افغانستان هستند، خود به دنبال بازاریابی باشند.
عزیزی از بازرگانان کشور خواست در صورتی که اگر خواهان قرارداد با طرف پاکستانی هستند، با شرایطی که پاکستان میخواهد، برای آنان اجازه تجارت داده نخواهد شد.
او افزود که اگر پاکستان «تضمین مطلق» برای بازگشایی گذرگاهها دهد و «برادری و برابری» را رعایت کند، تجارت با این کشور وجود خواهد داشت؛ در غیر صورت آنان «هیچ نوع مجبوریتی» ندارند.
از بسته ماندن پنج گذرگاه مهم کشور با پاکستان بیش از یک ماه میگذرد. این گذرگاهها پس از افزایش تنش میان طالبان و پاکستان بسته شدند.
