در پی وضع محدودیتهای تازه طالبان بر پوشش زنان در هرات، منابع محلی از این ولایت به آمو گفتهاند که طالبان یک پزشک زن را در مقابل شفاخانه حوزوی هرات بازداشت کردند و سپس او را آزاد کردند.
بر اساس گفتههای منابع، این پزشک زن شبنم فضلی نام دارد و متخصص جراحی عمومی در شفاخانه حوزوی هرات است. قدوس خطیبی، همسر شبنم فضلی، نیز در صفحه فیسبوک خود بازداشت همرش را تأیید کرده است.
این در حالی است که از چند روز اینسو، طالبان ورود پزشکان و بیماران بدون برقع به شفاخانه حوزوی هرات منع کردهاند. اما اداره امر به معروف طالبان در هرات این موضوع را رد کرده است.
منابع میگویند که این رویداد پس از آن اتفاق افتاد که یک زن قرار بود وضع حمل کند. او دو مرتبه سزارین شده بود و باید برای بار سوم سزارین میشد. وقتی خانواده زن او را به شفاخانه گذره هرات بردند، طالبان به دلیل نداشتن برقع، به زن حامله اجازه ورود به شفاخانه ندادند. زن بیمار که از شدت درد مینالید، پشت دروازه شفاخانه دچار پارگی رحم شد و خانوادهاش مجبور شدند او را با ریکشا از شفاخانه گذره به شفاخانه حوزوی نسایی ولادی رضایی منتقل کنند.
به گفته منابع، زن حامله در شفاخانه حوزهای نسایی ولادی رضایی زیر عملیات رفت و کودکش به دلیل نرسیدن خون و پارگی رحم، جان باخت.
منابع افزودهاند زنی که به حالت مرگ مغزی رسیده، همین حالا در بخش مراقبتهای ویژه شفاخانه حوزوی هرات نگهداری میشود.
