امنیت

پاکستان: طالبان از مذاکرات برای تمدید آتش‌بس موقت استفاده کردند

عکس از رئيس آی‌اس‌آی و رئيس استخبارات طالبان که رهبری مذاکرات در ترکیه میان دو طرف را به عهده داشتند

وزارت امور خارجه پاکستان می‌گوید که طالبان در گفتگوهای اخیر با اسلام‌آباد تنها بر تمدید آتش‌بس موقت تمرکز داشته و هیچ اقدام مشخصی در برابر «گروه‌های مسلحی که از خاک افغانستان علیه پاکستان فعالیت دارند»، انجام نداده‌اند.

این وزارت‌ در بیانیه‌ای گفته است که مذاکرات با میانجی‌گری ترکیه و قطر نشان داد طالبان تنها خواهان تمدید آتش‌بس بوده و هیچ تعهد قابل تأییدی در قبال گروه‌هایی چون تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) و ارتش آزادی‌بخش بلوچستان (بی‌ال‌ای) ارائه نکرده‌اند.

در این بیانیه آمده است که طالبان تلاش کرده‌اند مسئله حضور جنگ‌جویان پاکستانی در افغانستان را به‌عنوان موضوعی «بشردوستانه» جلوه دهند، در حالی که به گفته اسلام‌آباد، این افراد «هراس‌افکن»‌هایی‌اند که پس از عملیات نظامی پاکستان در سال ۲۰۱۵ به افغانستان گریخته و اکنون از سوی طالبان پناه داده شده‌اند.

وزارت خارجه پاکستان گفته که از زمان روی‌کار آمدن طالبان در سال ۲۰۲۱، حمله‌های هراس افکنی در پاکستان افزایش یافته و بیشتر این حمله‌ها از خاک افغانستان طرح‌ریزی شده‌اند.

این وزارت افزوده که اسلام‌آباد با وجود این حمله‌ها، از هرگونه اقدام تلافی‌جویانه خودداری کرده و همواره خواستار همکاری طالبان برای مهار این تهدیدها بوده است.

در بیانیه تأکید شده است که پاکستان هرگز درِ گفتگو را به روی هیچ دولت در کابل نبسته، اما «با گروه‌های هراس افکن وارد مذاکره نخواهد شد».

وزارت خارجه پاکستان هشدار داده است که اگر طالبان به تعهدات خود برای جلوگیری از استفاده خاک افغانستان علیه پاکستان عمل نکند، اسلام‌آباد از تمام گزینه‌های لازم برای دفاع از شهروندان و حاکمیت خود استفاده خواهد کرد.

در ادامه بیانیه، وزارت خارجه به تلاش برخی حلقه‌های طالبان برای «تحریک احساسات قومی پشتون‌ها» در پاکستان اشاره کرده و گفته است چنین اقداماتی با واقعیت‌های تاریخی و اجتماعی این کشور سازگار نیست.

این بیانیه در حالی منتشر شده که سومین دور گفتگوهای دو طرف با میانجی‌گری ترکیه و قطر در استانبول بدون نتیجه پایان یافته است.

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، در گفتگویی تلویزیونی تأیید کرد که مذاکرات «به مرحله‌ای نامعلوم رسیده» و طالبان «بدون هیچ طرح مشخصی» وارد گفتگو شده بودند.

به گفته مقام‌های پاکستانی، هرچند آتش‌بس موقت همچنان برقرار است، اما پیشرفتی در زمینه اجرای تعهدات عملی برای مهار گروه‌های مسلح حاصل نشده است.

از سویی هم ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در نشست خبری که روز گذشته (شنبه، ۱۷ عقرب) در مرکز رسانه‌های حکومت برگزار شد، گفته است پاکستان همواره از «ناامنی‌ها، مهاجرت و اشغال افغانستان» سود برده و اکنون همچنان می‌خواهد با «بهانه‌تراشی‌ها» خود را در موضوع افغانستان دخیل کند.

او در این نشست خبری که از راه دور و به گونه «آنلاین» سخن می‌زد، گفت: «پاکستان بر طالبان امروز اتهام‌هایی را وارد می‌کند و به جهان به گونه نشان می‌دهد که گویا فعالیت‌های تی‌تی‌پی همزمان پس از برگشت حاکمیت امارت اسلامی افغانستان، آغاز شده؛ در حالی که فعالیت‌های تی‌تی‌پی از سال ۲۰۰۲ به این‌سو وجود داشته و علت آن سیاست‌های نادرست مقام‌های ارتش پاکستان بوده است.» طالبان حاکمیت شان در کشور را «امارت اسلامی افغانستان» می‌خوانند.

ذبیح‌الله مجاهد افزوده که سیاست‌های گروه خاصی در ارتش پاکستان که با «پالیسی‌هایی ضد افغانستان» همراه است، مورد تایید مردم، احزاب و علمای این کشور نیست.

او تاکید کرده که حمله‌ها و تلفات و خساراتی که ناشی از این حمله‌ها در پاکستان اتفاق می‌افتد، ربطی به طالبان ندارد و در گذشته نیز چنین حمله‌هایی در این کشور انجام می‌شد و تلفات سنگینی بر جا می‌گذاشت.

سخنگوی طالبان در این نشست خبری بار دیگر بر حل این مشکلات در داخل پاکستان تاکید کرده است.

او در مورد ادعای پاکستان مبنی بر حضور اعضای تحریک طالبان پاکستان یا تی‌تی‌پی در ولایت‌های شرقی کشور گفته است: «خانواده‌هایی از قبایل که در افغانستان حضور دارند، پیش از حاکمیت امارت اسلامی بوده و در نتیجه عملیات‌های ارتش پاکستان بر مناطق قبایلی در وزیرستان شمالی و جنوبی، در ولایت‌های ننگرهار و پکتیا مهاجرت کرده بودند و دلیلش ناامنی در آن مناطق پیش از این بوده است.»