سراجالدین حقانی، وزیر داخله طالبان، به تهدیدهای اخیر وزیر دفاع پاکستان واکنش نشان داد و گفت که طالبان در برابر هر نوع تجاوز، از جمله حملات هوایی و زمینی، ایستادگی خواهند کرد.
در نشستی که امروز پنجشنبه، ۸ عقرب، در وزارت داخله تحت نظر طالبان برگزار شد، حقانی به صورت تلویحی به انتقاد از اظهارات اخیر خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، پرداخت. او بدون اشاره به کشور یا فرد خاصی تاکید کرد که مشکلات باید از طریق گفتگو و مذاکره حل شود و افزود که “پاکستان نباید ما را امتحان کند.”
اظهارات وزیر دفاع پاکستان اخیراً در پی توقف مذاکرات میان هیئت طالبان و مقامات پاکستانی در ترکیه مطرح شد. خواجه آصف در یک پیام در شبکه اجتماعی اکس تهدید کرده بود که اگر طالبان به خواستههای پاکستان توجه نکنند، آنها را به غارهای تورهبره خواهند فرستاد. این تهدید وزیر دفاع پاکستان به شدت واکنش مقامات طالبان را به دنبال داشت.
سراجالدین حقانی در ادامه گفته است که اگرچه افغانستان همچنان با مشکلات داخلی روبرو است، اما در برابر هر نوع تجاوز از سوی دیگر کشورها متحد است. او همچنین به مذاکرات دوحه با ایالات متحده اشاره کرد و گفت که طالبان در آن زمان تعهد دادهاند که هیچگونه تهدیدی برای هیچ کشوری نخواهند بود.
وزیر داخله طالبان همچنین با اشاره به تاریخ مبارزات مردم افغانستان علیه تجاوزات خارجی، از جمله حملات شوروی سابق و ناتو، گفت: “مردم افغانستان همیشه در برابر تجاوزات ایستادهاند و این امپراتوریها را شکست دادهاند.”
در پاسخ به تهدیدات خواجه آصف که گفته بود “پاکستان امپراتوری نیست اما برای راندن طالبان حتی نیاز ندارد که از بخشی از تسلیحات خود استفاده کند”، حقانی اظهار داشت که طالبان به خوبی قادر به دفاع از کشورشان هستند و هیچ تهدیدی نمیتواند آنها را تسلیم کند.
این تنشها میان طالبان و پاکستان پس از حملات اخیر نیروهای پاکستانی به مناطق مرزی افغانستان شدت گرفته است. در پی این حملات، طالبان از شش گذرگاه مرزی به سمت نیروهای مرزی پاکستان آتش گشودند که منجر به تلفات دو طرف شد.
با این حال، پس از میانجیگری قطر و ترکیه، طالبان و پاکستان در دوحه بر سر آتشبس فوری توافق کردند و در حال حاضر وضعیت مرزی نسبتاً آرامتر است.
هئیت طالبان و پاکستان از اوایل این هفته در ترکیه بر سر میز مذاکره نشستند اما این مذاکرات تا حالا نتایجی در پی نداشته است.
