ایالات متحده

ترمپ به پنتاگون دستور داد آزمایش سلاح‌ هسته‌ای را «فوراً» آغاز کند

دونالد ترمپ، رئيس جمهور ایالات متحده در سفری به مالیزیا. آرشیف

دونالد ترمپ، رئيس جمهور ایالات متحده، برای اولین بار پس از سال ۱۹۹۲ میلادی، به وزارت دفاع این کشور که او «وزارت جنگ» می‌خواند، دستور داده است تا آزمایش سلاح‌های هسته‌ای را «فوراً» آغاز کند.

گفتنی است که ایالات متحده داوطلبانه آزمایش‌های انفجار هسته‌ای را از سال ۱۹۹۲ متوقف کرده بود، اگرچه این کشور توانایی از سرگیری آزمایش‌ها در سایتی در نوادا را دارد.

ترمپ پیش از دیدار بسیار مورد انتظار خود با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در کوریای جنوبی، در شبکه اجتماعی «تروث سوشیال» خود گفت: «به دلیل برنامه‌های آزمایش سایر کشورها، به وزارت جنگ دستور داده‌ام که آزمایش سلاح‌های هسته‌ای ما را به طور مساوی آغاز کند. این روند بلافاصله آغاز خواهد شد.»

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، رئيس جمهور امریکا در دوره اول ریاست جمهوری خود به دنبال افزایش تقریباً ده برابری زرادخانه هسته‌ای ایالات متحده بود. روسیه روز چهارشنبه از آزمایش یک سلاح هسته‌ای دوربرد زیرآبی جدید خبر داد و اخیراً یک موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرد.

دونالد ترمپ که اخیراً لفاظی‌های خود را در مورد توانایی‌های نظامی ایالات متحده تشدید کرده است، گفت که این تصمیم برای رسیدن به برابری با مسکو و پکن است.

او در پست خود در شبکه‌های اجتماعی افزود: «روسیه دوم است و چین با فاصله زیادی سوم است؛ اما ظرف ۵ سال حتی به این جایگاه هم خواهد رسید.»

اما او وقتی خبرنگاران از او در مورد تغییر برنامه‌های آزمایش هسته‌ای‌اش پرسیدند، هیچ پاسخی نداد.

ترمپ در طول سفر خود به آسیا استدلال کرده است که نمایش قدرت امریکا راهی برای صلح است و از تعرفه‌ها به عنوان اهرم فشار استفاده کرده و قدرت نظامی ایالات متحده را به نمایش گذاشته است.