افغانستان

مقام‌های ایرانی و طالبان درباره همکاری‌های قضایی و حقوقی گفتگو کردند

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران، در سفر شبه به کابل با شمس‌الدین شریعتی، رئیس اداره نظارت و تعقیب احکام و فرامین طالبان، دیدار کرد.

به گفته ماموریت دیپلماتیک ایران در کابل، در این دیدار دو طرف درباره گسترش همکاری‌های حقوقی و قضایی میان دو طرف تبادل نظر کرده‌اند.

در این نشست، موضوع‌هایی چون «انتقال محکومان، استرداد مجرمان و رسیدگی به حقوق کنسولی اتباع زندانی ایرانی» در افغانستان مورد بررسی قرار گرفته است.

سفارت ایران در افغانستان گفته است که دو طرف در این زمینه به تفاهماتی دست یافته‌اند.

در بیانیه آمده است که این گفتگوها در راستای تقویت روابط دوجانبه و تسهیل همکاری‌های قضایی میان تهران و طالبان انجام شده است.

به گزارش ایرنا، کاظم غریب‌آبادی در جریان سفر به افغانستان گفته است: «این سفر در راستای گسترش همکاری‌هاست و در ملاقات‌هایی که با وزرا و مسئولین سازمان‌های مربوطه برگزار خواهیم کرد، به طور مشخص سه موضوع مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت؛ مسائل مربوط به آب، مرز و مسائل حقوقی و قضایی سه موضوع بسیار مهم میان ایران و افغانستان هستند که فرصت‌های همکاری بین دو کشور در این سه حوزه وجود دارد.»

بر اساس این گزارش، معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران بامداد یکشنبه در چارچوب سیاست همسایگی جهت مذاکره با مقامات طالبان در خصوص همکاری‌های مرزی، آب و قضایی وارد کابل شد.