کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران میگوید که در یک روز گذشته (جمعه، ۲ عقرب) پاکستان و ایران ۴۲۲۵ مهاجر کشور را اخراج کردهاند.
به گفته این کمیسیون از این میان ۳۶۹۶ تن از پاکستان و ۵۲۹ تن دیگر از ایران به گونه اجباری و اختیاری اخراج شدهاند.
گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی سپین بولدک، بهرامچه، پل ابریشم و اسلام قلعه وارد افغانستان شدهاند.
این در حالی است که عبدالجبار تخاری، سرقنسول طالبان در پاکستان، پیش از این به آمو گفت که روند اخراج مهاجران کشور شدت یافته و پولیس پاکستان آنان را بدون اجازه جمعآوری اموال و داراییهایشان به اجبار اخراج میکند.
او وضعیت انسانی در اردوگاههای مهاجران را «وخیم» توصیف کرده و گفته است که پناهجویان هفتهها با کمبود دسترسی به مواد غذایی و خدمات بهداشتی در شرایط سخت نگهداری میشوند.
او گفت: «روند اخراج مهاجران به شدت جریات دارد مهاجران که اموال و دارای شان در این کشور مانده پاکستان انان را بدون حمع اوری اموال و دارای هایشان اخراج می کند وضعیت مهاجران در کمپ های که نگهداری می شوند بسیار بد است و مردم انتقاد دارنذ که انان را زود منتقل نمی کنند و هفته ها در کمپ ها با چالش های کمبود مواد غذایی و بهداشتی رو به رو اند.»
پس از درگیریهای اخیر طالبان و ارتش پاکستان و دستور نخستوزیر پاکستان مبنی بر اخراج اجباری فوری مهاجران کشور، روند بازرسی خانهها، بازداشت و اخراج مهاجران از پاکستان شدت گرفته است.
همزمان با این، ایران نیز روند جمعآوری، بازداشت و اخراج اجباری مهاجران کشور را ادامه داده است؛ اقدامی که با واکنشهای گسترده سازمانهای جهانی و شهروندان افغانستان روبهرو است.
