مهاجرت

پاکستان و ایران در یک روز بیش از ۴۰۰۰ مهاجر را اخراج کردند

عکس شماری از خانواده‌های مهاجران در گذرگاه تورخم. آرشیف

کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران می‌گوید که در یک روز گذشته (جمعه، ۲ عقرب) پاکستان و ایران ۴۲۲۵ مهاجر کشور را اخراج کرده‌اند.

به گفته این کمیسیون از این میان ۳۶۹۶ تن از پاکستان و ۵۲۹ تن دیگر از ایران به گونه اجباری و اختیاری اخراج شده‌اند.

گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاه‌های مرزی سپین بولدک، بهرامچه، پل ابریشم و اسلام قلعه وارد افغانستان شده‌اند.

این در حالی است که عبدالجبار تخاری، سرقنسول طالبان در پاکستان، پیش از این به آمو گفت که روند اخراج مهاجران کشور شدت یافته و پولیس پاکستان آنان را بدون اجازه جمع‌آوری اموال و دارایی‌های‌شان به‌ اجبار اخراج می‌کند.

او وضعیت انسانی در اردوگاه‌های مهاجران را «وخیم» توصیف کرده و گفته است که پناهجویان هفته‌ها با کمبود دسترسی به مواد غذایی و خدمات بهداشتی در شرایط سخت نگه‌داری می‌شوند.

او گفت: «روند اخراج مهاجران به شدت جریات دارد مهاجران که اموال و دارای شان در این کشور مانده پاکستان انان را بدون حمع اوری اموال و دارای هایشان اخراج می کند وضعیت مهاجران در کمپ های که نگهداری می شوند بسیار بد است و مردم انتقاد دارنذ که انان را زود منتقل نمی کنند و هفته ها در کمپ ها با چالش های کمبود مواد غذایی و بهداشتی رو به رو اند.»

پس از درگیری‌های اخیر طالبان و ارتش پاکستان و دستور نخست‌وزیر پاکستان مبنی بر اخراج اجباری فوری مهاجران کشور، روند بازرسی خانه‌ها، بازداشت و اخراج مهاجران از پاکستان شدت گرفته است.

همزمان با این، ایران نیز روند جمع‌آوری، بازداشت و اخراج اجباری مهاجران کشور را ادامه داده است؛ اقدامی که با واکنش‌های گسترده سازمان‌های جهانی و شهروندان افغانستان رو‌به‌رو است.