افغانستان

پاکستان: هدف مذاکرات استانبول، ایجاد مکانیزم نظارتی برای مهار تروریزم فرامرزی است

وزارت خارجه پاکستان در اسلام آباد

وزارت خارجه پاکستان گفته است که دور دوم گفتگوهای این کشور با طالبان روز شنبه، سوم عقرب، در شهر استانبول ترکیه برگزار می‌شود.

طاهر حسین اندرابی، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، روز جمعه در نشست خبری در اسلام‌آباد گفت که هدف از این نشست، ایجاد یک «مکانیزم نظارتی مشخص و قابل تأیید» برای جلوگیری از فعالیت‌های هراس‌افکنی فرامرزی و کاهش تلفات بیشتر در خاک پاکستان است.

او افزود که این نشست ادامه مذاکرات هفته گذشته در دوحه قطر است که با میانجیگری ترکیه و قطر برگزار شد و منجر به توافق آتش‌بس میان دو طرف شد.

به گفته اندرابی، توافق دوحه «نخستین گام برای تضمین صلح و ثبات منطقه‌ای» بوده و گفتگوهای استانبول بر گسترش و نظارت دقیق‌تر این توافق تمرکز دارد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان همچنین از نقش ترکیه و قطر در تسهیل مذاکرات میان اسلام‌آباد و کابل قدردانی کرده و گفته است که پاکستان از «نقش سازنده» این کشورها در کاهش تنش‌های منطقه‌ای استقبال می‌کند.

در همین حال، رسانه‌های ترکی گزارش داده‌اند که ترکیه در تلاش است از طریق گفتگوهای استانبول، زمینه ایجاد کانال‌های ارتباطی دایمی میان دو کشور همسایه را فراهم کند.

دور دوم گفتگوها در حالی برگزار می‌شود که هفته گذشته درگیری‌های مرزی میان نیروهای پاکستانی و طالبان منجر به کشته و زخمی شدن شماری از افراد در دو سوی مرز شد.

با این حال، طالبان تاکنون در مورد نشست روز شنبه در استانبول هیچ بیانیه‌ای منتشر نکرده‌اند.