مهاجرت

پاکستان و ایران در یک روز بیش از ۴۰۰۰ مهاجر را اخراج کردند

عکس از مهاجران افغانستان در پاکستان هنگام اخراج، آرشیف

کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران می‌گوید که در یک روز گذشته (چهارشنبه، ۳۰ میزان) پاکستان و ایران ۴۲۹۸ مهاجر کشور را اخراج کرده‌اند.

به گفته این کمیسیون، از این میان ۳۷۲۸ تن از پاکستان و ۵۷۰ تن دیگر از ایران به گونه اجباری و اختیاری اخراج شده‌اند.

گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاه‌های مرزی سپین بولدک، بهرامچه، اسلام قلعه و پل ابریشم به کشور برگشته‌اند.

این در حالی است که پاکستان و ایران در یک روز پیش از این (سه‌شنبه، ۲۹ میزان) نیز ۳۲۸۳ مهاجر کشور را اخراج کردند که ۲۷۱۲ از پاکستان و ۵۷۱ تن دیگر از ایران اخراج شدند.

مجمع مدافعان حقوق بشر اخیراً در اعلامیه‌ای گفته است که اقدام دولت پاکستان در اخراج دسته‌جمعی مهاجران افغانستان، برخلاف قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی این کشور است.

در این اعلامیه آمده است که دولت پاکستان بدون بررسی فردی وضعیت مهاجران، آنان را به‌گونه جمعی از این کشور اخراج کرده و بسیاری از خانواده‌ها از هم جدا شده‌اند.

این نهاد افزوده که قانون اساسی پاکستان و قانون اتباع خارجی ۱۹۴۶، اخراج جمعی را ممنوع می‌داند و برای افراد حق اعتراض در برابر تصمیم اخراج را به رسمیت می‌شناسد.

مجمع مدافعان حقوق بشر همچنین گفته است که پاکستان با وجود پیوستن به چندین کنوانسیون بین‌المللی، از جمله کنوانسیون‌های مربوط به حقوق بشر و منع شکنجه، در قبال مهاجران افغانستان به تعهدات خود عمل نکرده است.