مهاجرت

نهاد حقوق بشری: پاکستان با اخراج مهاجران تعهدات بین‌المللی را نقض کرده است

عکس از گشت پولیس پاکستان برای بازداشت مهاجران در منطقه «فیصل تاون» اسلام‌آباد

مجمع مدافعان حقوق بشر در اعلامیه‌ای گفته است که اقدام دولت پاکستان در اخراج دسته‌جمعی مهاجران افغانستان، برخلاف قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی این کشور است.

در این اعلامیه آمده است که دولت پاکستان بدون بررسی فردی وضعیت مهاجران، آنان را به‌گونه جمعی از کشور اخراج کرده و بسیاری از خانواده‌ها از هم جدا شده‌اند.

این نهاد افزوده که قانون اساسی پاکستان و قانون اتباع خارجی ۱۹۴۶، اخراج جمعی را ممنوع می‌داند و برای افراد حق اعتراض در برابر تصمیم اخراج را به رسمیت می‌شناسد.

مجمع مدافعان حقوق بشر همچنین گفته است که پاکستان با وجود پیوستن به چندین کنوانسیون بین‌المللی، از جمله کنوانسیون‌های مربوط به حقوق بشر و منع شکنجه، در قبال مهاجران افغانستان به تعهدات خود عمل نکرده است.

این نهاد از پارلمان و دستگاه قضایی پاکستان خواسته است تا حکومت این کشور را به رعایت قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی وادار کند و از سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری نیز خواسته تا از مهاجران افغانستان حمایت کنند.