افغانستان

بسته‌ماندن تورخم بیماران و بازرگانان را «با مشکلات جدی» رو‌به‌رو ساخته است

عکس از گذرگاه تورخم. آرشیف

شماری از بازرگانان، رانندگان و شهروندان کشور به آمو گفته‌اند که بسته‌ماندن گذرگاه تورخم بیماران و بازرگانان دو طرف مرز را با مشکلات و چالش‌های جدی رو‌به‌رو ساخته است.

به گفته آنان، با بسته‌شدن این گذرگاه از سوی پاکستان، میوه‌ها و سبزیجات صادراتی کشور که در این سوی مرز گیر مانده‌اند، در حال فاسدشدن هستند.

بازرگانان و رانندگان می‌گویند که طرف پاکستانی نباید از این گذرگاه به عنوان «ابزار سیاسی» استفاده کند؛ بلکه دو طرف باید مشکل را از راه گفتگو حل کنند.

منابع افزوده‌اند که بسته‌ماندن این گذرگاه نه تنها به بازرگانان زیان وارد کرده است؛ بلکه کاروبار در دو سوی مرز را نیز با رکود مواجه ساخته است.

بیماران و پایوازان آنان که در دو سوی تورخم گیرمانده‌اند، از طالبان و مقام‌های پاکستانی می‌خواهند که هرچه زودتر این گذرگاه را به روی رفت‌وآمد باز کنند.

این گذرگاه نزدیک به دو هفته قبل، پس از آن بسته شد که طالبان و نیروهای پاکستانی درگیری‌های شدید در بخش‌های مرزی باهمدیگر داشتند.

هرچند با میانجیگری قطر و ترکیه، طالبان و پاکستان «توافق‌نامه آتش‌بس فوری» امضا کردند؛ اما هنوز هم گذرگاه تورخم به روی هرگونه رفت‌وآمد بسته است.