سیاست

رسانه‌های پاکستانی:‌ هیئتی از پاکستان به کابل می‌آید

عکس از جریان امضای توافق آتش‌بس فوری میان طالبان و پاکستان در دوحه. آرشیف

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که هیئتی از این کشور امروز سه‌شنبه برای گفتگوها در باره امنیت، بازرگانی و آتش‌بس به کابل می‌آید.

این در حالی است که طالبان و پاکستان شنبه‌شب، با میانجی‌گری قطر و ترکیه، توافق آتش‌بس فوری را در دوحه امضا کردند؛ توافقی که با هدف کاهش تنش‌ها پس از درگیری‌های مرگبار مرزی صورت گرفت.

براساس گزارش‌ها، در این دیدار قرار است در مورد چگونگی اجرای آتش‌بس، اختلالات در تجارت مرزی و نیز طرح موسوم به «نظام یک‌مدرکی» (One Document Regime) گفتگو شود؛ طرحی که هدف آن تسهیل رفت‌وآمد میان گذرگاه‌های مرزی مانند تورخم و سپین‌بولدک است.

هرچند مقام‌های پاکستانی گفته‌اند که این سفر از پیش برنامه‌ریزی شده بود، اما هم‌زمانی آن با امضای آتش‌بس، گمانه‌زنی‌هایی را درباره تلاش برای تقویت این توافق شکننده و بازگرداندن همکاری‌های تجاری و امنیتی به‌وجود آورده است. در پی تنش‌های اخیر، گذرگاه‌های کلیدی بازرگانی میان دو کشور از بیش از یک هفته به این سو بسته‌اند و تأثیرات سنگینی بر بازرگانان و رانندگان دو طرف گذاشته است.

خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، آتش‌بس را «فصل جدیدی در صلح منطقه‌ای» توصیف کرده و گفته است که قرار است دو طرف برای ادامه گفتگوها و تقویت توافق، در تاریخ ۲۵ اکتوبر در استانبول بار دیگر دیدار کنند. او تأکید کرده است که احترام متقابل به حاکمیت و اصل عدم مداخله، پایه‌ بحث‌های آینده خواهد بود.

در این توافق، دو طرف تعهد کرده‌اند که از گروه‌های مخالف یکدیگر حمایت نکنند و نگذارند از خاک‌شان برای حمله علیه کشور دیگر استفاده شود.

با این حال، تحلیل‌گران می‌گویند گفت‌وگوهای پیش‌رو می‌تواند زمینه‌ساز همکاری درازمدت شود، اما چالش‌هایی همچنان پابرجاست. پاکستان همواره طالبان را به پناه‌دادن به اعضای تحریک طالبان پاکستان متهم کرده‌است؛ گروهی که مسئول شماری از حملات در داخل پاکستان شناخته می‌شود. طالبان این اتهام را رد کرده و می‌گویند تعریف مشخص و مورد توافق جهانی از «تروریزم» وجود ندارد. با این حال، گروه نظارتی ملل متحد در ماه سپتمبر سال روان گزارش داد که تی تی پی حدود ۶۰۰۰ جنگجو در افغانستان دارد.