رسانههای زیر اداره طالبان، از جمله تلویزیون ملی، گزارش دادهاند که گذرگاه مرز سپین بولدک در قندهار، به روی تجارت باز شده است.
این گذرگاه در طی هشت روز درگیری مرزی طالبان با نیروهای پاکستانی مسدود شده بود و تنها به گونه وقفهای به روی برگشت مهاجران از پاکستان باز بوده است.
این در حالی است که طالبان و نیروهای پاکستانی چندین بار در طی هشت روز درگیری مرزی، در این گذرگاه باهم درگیریهای شدیدی داشتهاند.
هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) پیش از این گفت که در جریان درگیریهای شدید مرزی میان طالبان و نظامیان پاکستان در ولسوالی سپینبولدک ولایت قندهار، دستکم ۱۷ غیرنظامی کشته و ۳۴۶ تن زخمی شدند.
یوناما روز پنجشنبه هفته گذشته در بیانیهای گفت که گزارشهای موثق حاکی از تلفات گسترده غیرنظامیان، از جمله زنان و کودکان، در یکی از مرگبارترین درگیریهای مرزی سالهای اخیر است. این نهاد افزود که ارزیابیها برای روشن شدن ابعاد کامل خسارتها همچنان ادامه دارد.
به گفته یوناما، خشونتها در روز چهارشنبه هفته گذشته به اوج خود رسید و سپینبولدک گواه بیشترین تلفات در خاک افغانستان بود.
این درگیری بخشی از موج جدیدی از تنشهای مرزی است که از ۱۰ اکتوبر آغاز شد و در طی هشت روز، در چندین ولایت، تلفات سنگینی برجای گذاشت.
یوناما همچنین از تلفات غیرنظامیان در سایر مناطق نیز خبر داده و گفت که در درگیریهای قبلی مرزی در ولایتهای پکتیکا، پکتیا، کنر و هلمند، دستکم ۱ تن کشته و ۱۵ تن زخمی شدهاند.
