سیاست

رسانه‌های پاکستانی: پاکستان و طالبان روز یکشنبه نیز نشستی در دوحه برگزار می‌کنند

عکس از امضای توافقنامه طالبان و پاکستان در دور اول مذاکرات میان دو طرف در دوحه. آرشیف

رسانه‌های پاکستانی به نقل از منابع دیپلوماتیک گزارش داده‌اند که هیئت‌های این کشور و طالبان امروز (یکشنبه، ۲۷ میزان) همچنان نشستی در دوحه، پایتخت قطر، برگزار می‌‌کنند.

به گفته این منابع دیپلوماتیک، پاکستان به هيئت طالبان که به رهبری محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان، در دوحه حضور دارد، گفته است که حضور گروه‌های «هراس‌افکن» در افغانستان غیرقابل قبول است.

این در حالی است که دور اول مذاکرات طالبان و پاکستان روز گذشته در دوحه پایان یافت و وزارت خارجه قطر اعلام کرد که دو طرف در این مذاکرات توافق‌نامه «آتش‌بس فوری» امضا کردند.

بر اساس این توافق، دو طرف متعهد شدند که از درگیری‌ها و تنش‌های نظامی خودداری کرده و برای تحکیم صلح و ثبات پایدار، کمیته‌های فنی مشترک ایجاد کنند.

طرف‌ها همچنین تعهد کردند که در روزهای آینده نشست‌های پیگیری را برگزار کنند تا روند اجرای آتش‌بس را ارزیابی کرده و برای جلوگیری از هرگونه نقض احتمالی، تدابیر لازم را بررسی کنند.

وزارت خارجه قطر گفت که این توافق گامی مهم در جهت تثبیت ثبات منطقه، ایجاد فضای اعتماد میان طالبان و پاکستان، و بنیان‌گذاری صلح پایدار در منطقه به شمار می‌رود.

رسانه‌های پاکستانی نوشته‌اند که این مذاکرات به میزبانی عبدالله بن محمد آل خلیفه، رئیس اطلاعات قطر، برگزار می‌شود و پاکستان در حال بررسی «دستور کار تک ماده‌ای نفوذ گروه‌های تروریستی از افغانستان» است.