عطاالله ترار، وزیر اطلاعات پاکستان، میگوید که مردم افغانستان دیگر از حاکمیت طالبان حمایت نمیکنند و «حکومت آنان» فاقد مشروعیت مردمی است.
او این گفتهها را در برنامه تلویزیونی «پاکستان جدید» در جیو نیوز بیان کرده و در آن به شدت از طالبان انتقاد کرده است.
وزیر اطلاعات پاکستان تاکید کرده است که طالبان نه تنها حمایت مردم افغانستان را از دست دادهاند؛ بلکه به تهدیدی بزرگ برای امنیت منطقه نیز تبدیل شدهاند.
به گفته آقای ترار، حملههای اخیر طالبان به خاک پاکستان تلاش آشکار برای «تجاوز» بوده؛ اما ارتش پاکستان «قاطعانه، محکم و مناسب» به آن پاسخ داد.
او افزود: «ما دیگر آماده تحمل حملههای به خاک خود از خاک افغانستان نیستیم. دولت طالبان هیچ مشروعیت، حمایت مردمی و هیچ قصدی برای صلح ندارد.»
عطاالله ترار مدعی است که امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، از هند «اظهارات ضد پاکستانی» ایراد کرده و همان شب طالبان با کمک «هراسافکنان» به این کشور حمله کردند. او هشدار داد که اگر دوباره چنین اتفاقی بیفتد، طالبان با واکنش شدیدی روبهرو خواهند شد.
گفتههای عطاالله ترار در حالی مطرح میشوند که روابط سیاسی و امنیتی بین پاکستان و افغانستان به طور فزایندهای پرتنش شده است و اسلامآباد خواستار اقدامهای جدی طالبان علیه «گروههای هراسافکن» است.
طالبان همواره گفتهاند که به هیچکس اجازه نخواهند داد از خاک افغانستان به همسایگانش حمله کند؛ اما پاکستان میگوید که آنان به این وعده خود عمل نکردهاند.
این در حالی است که نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی، شنبهشب، ۱۹ میزان، درگیریهای گستردهای در بخشهایی مرزی باهم داشتند؛ رویدادی که به گفته سخنگوی طالبان در آن، ۵۸ سرباز پاکستانی کشته شدهاند و ۲۵ پاسگاه این کشور به دست طالبان افتاده است.
اما ارتش پاکستان گفته است که در این درگیری حدود ۲۰۰ تن از افراد طالبان و «گروههای مرتبط به آنان»، از جمله تحریک طالبان این کشور، کشته شدهاند.
اما ذبیحالله مجاهد، سخنگوی طالبان، در نشست خبری روز گذشته گفت که در این درگیری مرزی ۹ عضو طالبان کشته شدند.
با این حال منابع پیش از این به آمو گفتند که پهپادهای پاکستانی حوالی ساعت ۱۱ پیش از چاشت روز یکشنبه، ۲۰ میزان بخشهایی از ولسوالی سپین بولدک قندهار را نیز بمباران کردهاند.
طالبان و مقامهای پاکستانی تاکنون در مورد اهداف این حملهها و تلفات برخاسته از آن چیزی نگفتهاند.
