وزارت خارجه پاکستان در بیانیهای ادعای امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان، مبنی بر وجود تروریزم داخلی در خاک پاکستان را رد کرده است.
وزارت امور خارجه پاکستان گفته است که این نگرانی آنان به سفیر طالبان در اسلامآباد ابلاغ شده است.
پاکستان گفته است که طالبان و هند در بیانیه مشترک جامو و کشمیر را به عنوان بخشی از هند، یاد کردند که این نقض آشکار قطعنامههای شورای امنیت و وضعیت قانونی منطقه تلقی بوده و «بیاحترامی نسبت به فداکاریها و احساسات مردم جمو و کشمیر» است.
در این بیانیه همچنین مبنی بر اینکه بارها جزئیات حضور گروههای «هراسافکن» از جمله اعضای تحریک طالبان پاکستانی یا تیتیپی که از خاک افغانستان علیه پاکستان فعالیت میکنند، ارائه شده، تاکید شده است.
در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: «انتقال مسئولیت کنترول تروریزم به پاکستان نمیتواند طالبان را از تعهداتش در تامین صلح و ثبات منطقه و فراتر از آن تبرئه کند.»
در ادامه این بیانیه، پاکستان از حضور طولانی مدت از نزدیک به چهار میلیون مهاجر افغانستان مقیم این کشور اشاره کرده است.
وزارت خارجه پاکستان افزوده که با «بازگشت تدریجی صلح به افغانستان»، وقت آن است که مهاجران بدون مدرک افغانستان به کشورشان بازگردند.
پاکستان گفته است که آنان در چارچوب همکاریهای بشردوستانه و مناسبات همسایگی، صدور ویزههای تحصیلی و درمانی برای شهروندان افغانستان را ادامه خواهند داد.
وزارت خارجه پاکستان همچنین تاکید کرده که این کشور «مشتاق دیدن افغانستانی صلحآمیز، با ثبات و مرفه است» و تمام تسهیلات تجاری، اقتصادی و ارتباطی را برای توسعه همکاریهای دو کشور فراهم کرده است.
پاکستان بار دیگر تاکید کرده که طالبان با اقدامهای ملموس از استفاده خاک این کشور توسط «عناصر هراسافکن» علیه پاکستان جلوگیری کند.
این در حالی است که نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی شب گذشته (شنبهشب، ۱۹ میزان) در بخشهای مرزی باهم درگیری شدند که به گفته سخنگوی طالبان، در این درگیری ۵۸ سرباز پاکستانی کشته شدهاند و حدود ۲۵ پاسگاه مرزی این کشور به دست نیروهای طالبان افتاده است.
مقامهای پاکستانی هرچند این درگیری را تایید کردهاند؛ اما تاکنون در مورد تلفات برخاسته از آن، جزئيات ارائه نکردهاند.
