وزارت خارجه ایران در پی درگیری مرزی شب گذشته میان نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی در امتداد مرز میان افغانستان و پاکستان، تاکید بر «احترام متقابل نسبت به تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی هر دو کشور» کرده است.
اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، خواستار «خویشتنداری آغاز فوری» گفتگو میان دو طرف با هدف کاهش تنش و حلوفصل اختلافات از طریق دیپلوماسی شده است.
او گفته است: «جمهوری اسلامی ایران اهمیت اساسی برای حفظ صلح و ثبات در محیط پیرامونی قائل بوده و آماده هرگونه مساعدت برای کاهش تنش بین دو کشور همسایه و مسلمان است.»
وزارت دفاع طالبان پیش از این گفت که آنان در یک «عملیات موفقانه انتقامجویانه» برخی از پاسگاههای مرزی و مراکز نظامی پاگستان را در امتداد مرز با این کشور، هدف قرار دادهاند و این عملیات حوالی ساعت ۱۲ شب گذشته (۱۹ میزان) به پایان رسیده است.
ارتش پاکستان بامداد روز یکشنبه، ۲۰ میزان، اعلام کرد که نیروهای مرزی این کشور در پاسخ به حملههای شب گذشته بر پاسگاههای مرزی این کشور، ۲۰ پاسگاه مرزی طالبان را هدف قرار دادهاند.
ارتش پاکستان همچنین گفت که تعدادی از نیروهای طالبان در منطقه خُرم به دست نیروهای پاکستانی نیز «تسلیم» شدهاند.
در همین حال دفتر رسانههای قول اردوی ۲۰۱ خالد بن ولید طالبان در زون شرق کشور پیش از این گفت که در درگیری مرزی شب گذشته در بخشهای مرزی افغانستان و پاکستان، ۱۵ سرباز پاکستانی کشته شدند و ۱۱ پاسگاه مرزی این کشور همچنین «نابود» شدهاند.
این قول اردوی طالبان در خبرنامهای همچنین مدعی است که طالبان دو جسد سربازان پاکستانی و شماری از اسلحه آنان به دست آوردهاند.
در پی این درگیری ذبیحالله مجاهد، سخنگوی طالبان، در اکس نگاشت که آنان روز یکشنبه راس ساعت ۱۱ پیش از این چاشت، نشست خبری «مهم» خواهند داشت.
این درگیریها در حالی رخ دادهاند که جنگندههای پاکستانی پنجشنبهشب، ۱۷ میزان، بخشهایی از کابل، پایتخت کشور و ولایت پکتیا را بماران کردند؛ رویدادی که رسانههای این کشور هدف آن را نور ولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان یا تیتیپی، عنوان کردند.
اما طالبان و مقامهای پاکستانی تاکنون در مورد هدف این حمله هوایی چیزی نگفتهاند.
