افغانستان

سفارت افغانستان در تهران صدور تذکره برای شهروندان را متوقف کرد

عکس از مقر سفارت افغانستان در تهران، پایتخت ایران

سفارت افغانستان در تهران که از سوی طالبان مدیریت می‌شود، اعلام کرده است که صدور تذکره‌های برقی برای شهروندان کشور مقیم ایران را متوقف کرده است.

رسانه‌های ایرانی می‌گویند که دلیل این توقف «شرایط جدید» عنوان شده و سفارت افغانستان در تهران به متقاضیان گفته که باید منتظر اطلاعیه‌های بعدی باشند.

در اطلاعیه این سفارت آمده است: «تعدادی از تذکره‌های الکترونیکی که قبلاً توسط تیم‌های سیار اداره ملی احصائيه و معلومات افغانستان در تهران طی مراحل شده بود، آماده توزیع است. از تمامی افرادی که نام‌شان در فهرست تذکره‌های موجود قرار دارد، درخواست می‌شود جهت تحویل‌ گرفتن تذکره‌های‌شان به این سفارت مراجعه کنند. سفارت افغانستان در تهران در حال حاضر تذکره صادر نمی‌کند.»

با این حال رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که توقف روند توزیع این سند هویتی برای افغانستان در این کشور، ممکن است مشکلاتی در دسترسی آنان به خدمات شهری و بانکی ایجاد شود.

در گزارش‌های این رسانه‌ها آمده است: «با توقف صدور کارت ملی برای اتباع افغانستان، دسترسی به خدمات دولتی و بانکی این گروه ممکن است با اختلال مواجه شود و نیاز به تدابیر جاگزین احساس می‌شود.»

طالبان اما به گونه رسمی تاکنون در مورد این تصمیم وضاحت نداده‌اند.

شماری از شهروندان کشور مقیم ایران می‌گویند که این تصمیم طالبان، آنان را با مشکلات جدی رو به رو خواهد ساخت.