دومین روز دادگاه مردمی متشکل از نهادهای مدنی افغانستان، حقوقدانان بینالمللی، دادستانها و قربانیان، روز روز پنجشنبه، ۱۷ میزان در شهر مادرید اسپانیا آغاز شد و در آن رهبران طالبان به گونه نمادین به اتهام «جنایت علیه بشریت» محاکمه میشوند.
این دادگاه روز چهارشنبه آغاز به کار کرد و برگزارکنندگان پیش از این گفتند که دهها تن از اشتراککنندگان از افغانستان و جهان -از جمله دادستانها، قضات، مدافعان حقوق بشر و قربانیان- در شهر مادرید گردهم آمدهاند.
در این جلسات رهبران طالبان بهاتهام «نقض گسترده و نظاممند حقوق بشر» از زمان بازگشت به قدرت در سال ۲۰۲۱ میلادی، بهگونه نمادین محاکمه میشوند.
این دادگاه که بخشی از «دادگاه دائمی مردمان» یا Permanent Peoples’ Tribunal (PPT) است، قرار است شواهد و شهادتهایی درباره آزار جنسیتی، بازداشتهای خودسرانه، شکنجه و سرکوب جامعه مدنی در دوران حکومت طالبان را بررسی کند.
نشست مادرید این دادگاه مردمی نخستین بار است که بهطور ویژه بر افغانستان متمرکز میشود.
برگزارکنندگان میگویند هدف این دادگاه فراهم کردن فرصتی برای قربانیان از افغانستان -بهویژه زنان- است تا درباره سرکوب و تبعیض گسترده طالبان، از جمله منع آموزش، کار و مشارکت اجتماعی شهادت دهند.
برگزاری این جلسات در حالی صورت میگیرد که فشارهای جهانی بر طالبان رو به افزایش است.
اوایل امسال، دادگاه بینالمللی کیفری برای چند مقام ارشد طالبان، از جمله هبتالله آخندزاده رهبر این گروه و عبدالحکیم حقانی قاضیالقضات طالبان، به اتهام «جنایت علیه بشریت و آزار جنسیتی» حکم بازداشت صادر کرد.
در کنار آن، سازوکار مستقل تحقیق در امور افغانستان و دفتر حقوق بشر سازمان ملل نیز گردآوری شواهد مربوط به جنایتهای جنگی و نقض نظام مند حقوق بشر در افغانستان را آغاز کردهاند.
