سیاست

وزارت خارجه هند: گفتگوها با متقی روی روابط دوجانبه و امنیت متمرکز خواهد بود

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، روز چهارشنبه در یک سفر یک‌هفته‌ای وارد دهلی نو شد. این نخستین سفر او به هند از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ است.

این سفر پس از اعطای معافیت ویژه از سوی کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل انجام شده است. این کمیته در ۳۰ سپتمبر به‌طور موقت ممنوعیت سفر متقی را لغو کرد تا او بتواند به هند سفر کند.

در بدو ورود، راندیر جایسوال، سخنگوی وزارت امور خارجه هند، از او استقبال کرد و در پیامی در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «ما منتظر گفت‌وگوهای سازنده با او درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای هستیم.»

روزنامه هندوستان تایمز گزارش داده که این سفر به دعوت اس. جیشنکر، وزیر خارجه هند، انجام شده و تا ۱۶ اکتبر ادامه خواهد داشت. متقی قرار است با جیشنکر و اجیت دووال، مشاور امنیت ملی هند، دیدار و درباره روابط دوجانبه، امنیت منطقه‌ای، تجارت و پروژه‌های ارتباطی گفتگو کند.

گزارش‌ها حاکی است که وزیر خارجه طالبان همچنین از دارالعلوم دیوبند در ایالت اوتار پرادیش و تاج محل در آگره دیدن خواهد کرد و احتمال دارد با نمایندگان جامعه بازرگانی و شهروندان افغانستان مقیم هند نیز دیدار کند.

این سفر در واقع بالاترین سطح تعامل میان هند و طالبان از زمان بازگشت این گروه به قدرت است و به باور تحلیل‌گران، نشانه‌ای از تغییر عمل‌گرایانه در سیاست دهلی نو در قبال طالبان محسوب می‌شود. هند تاکنون اداره طالبان را به رسمیت نشناخته، اما سفارت خود را در کابل با یک تیم فنی کوچک بازگشایی کرده است.

متقی از سال ۲۰۰۱ تحت تحریم‌های شورای امنیت ملل متحد قرار دارد؛ این تحریم‌ها شامل ممنوعیت سفر، مسدود شدن دارایی‌ها و تحریم تسلیحاتی است. کمیته تحریم‌ها که امسال به ریاست پاکستان فعالیت می‌کند، برای سفر او به هند معافیت موقت صادر کرده است.

پیش‌تر در سال جاری، جیشنکر گفته بود که پس از محکومیت حمله تروریستی در کشمیر از سوی طالبان، گفتگوی مثبتی با متقی داشته و آن را «نشانه‌ای امیدوارکننده در روابط دو جانبه» خوانده بود.

سفر متقی هم‌زمان است با سفر نخست‌وزیر بریتانیا، کی‌یر استارمر، به هند برای گفتگوهای تجاری؛ رویدادی که نشان‌دهنده تلاش دهلی نو برای توازن در دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی است.