کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران میگوید که در یک روز گذشته (یکشنبه، ۱۳ میزان) پاکستان و ایران ۵۶۳۶ تن را به گونه اجباری و اختیاری اخراج کردهاند.
به گفته این کمیسیون، از این میان ۴۸۴۱ مهاجر از پاکستان و همچنین ۷۹۵ تن دیگر از ایران اخراج شدهاند.
گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی تورخم، سپین بولدک، پل ابریشم و اسلام قلعه وارد افغانستان شدهاند.
در حالی که طالبان آمار اخراج اجباری مهاجران کشور از ایران در روز گذشته و چند روز پیش از این را کمتر از یک هزار گفتهاند؛ اما مقامهای ایرانی تاکید کردهاند که این آمار به مراتب بیشتر از آن است.
امیرالله شمقدری، معاون امنیتی و انتظامی والی خراسان رضوی ایران، پیش از این گفت که در حال حاضر به طور میانگین روزانه بین دو تا سه هزار مهاجر بدون مدرک افغانستان تنها از مرز دوغارون به این کشور اخراج میشوند.
او افزود که ماههای جوزا و سرطان و نیز بازه زمانی «جنگ ۱۲ روزه اسرائیل و امریکا علیه ایران» روزهای اوج بازگشت مهاجران افغانستان به کشورشان بود.
معاون امنیتی و انتظامی والی خراسان رضوی این موضوع را در دیدارش با حسین جمشیدی، والی تایباد ایران، بیان کرد و افزود: «روند خروج مهاجران غیرمجاز افغان از منطقه مرزی دوغارون به سمت کشور همسایه افغانستان همچنان ادامه دارد.»
