محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان، میگوید حدود ۴۰۰ موتر باربری ایرانی در مرز دوغارون به دلیل قطع اینترنت در افغانستان، متوقف ماندهاند.
به گزارش رسانههای ایرانی آقای سیادت گفته که دو روز است امکان تماس با افغانستان وجود ندارد و خانوادههای مهاجر مقیم خارج، همچون فعالان اقتصادی، با مشکل روبهرو شدهاند.
به گفته او، چنین تصمیماتی روند جذب سرمایه را مختل و اقتصاد افغانستان را تضعیف میکند، هرچند با توجه به اعتراضات داخلی در این کشور احتمال میرود مشکل ظرف یکی دو روز آینده برطرف شود.
او افزود افغانستان در حوزه معدن، کشاورزی و صنعت ظرفیتهای زیادی دارد و ایران میتواند در بخش خدمات فنیمهندسی و صنایع معدنی نقش محوری ایفا کند.
افغانستان بیش از ۴۰ ساعت بهدنبال خاموشی سراسری اینترنت و خدمات مخابراتی از سوی طالبان بهطور کامل از شبکه جهانی جدا شده بود.
این خاموشی از ساعت ۵ عصر ۲۹ سپتمبر آغاز شد که همزمان با آن خدمات فایبر نوری و هم شبکههای مخابراتی – از جمله جیاسام، تریجی و فُرجی – قطع شد. شماری از کاربران «روشن» و «اتصالات» از اتصال پراکنده خبر دادند، اما بیشتر مناطق کشور همچنان قطع ارتباط دارند.
طالبان پیشتر گفته بودند این اقدام برای جلوگیری از «اعمال غیراخلاقی» صورت گرفته است. محدودیت ابتدا از میانه سپتمبر در چند ولایت شمالی با قطع فایبر نوری آغاز شد و سپس به سراسر کشور گسترش یافت. تحلیلگران میگویند این خاموشی میلیونها دالر به اقتصاد کشور زیان رسانده و بحران انسانی را تشدید کرده است.
دیدبان حقوق بشر هشدار داده است که این وضعیت حقوق اساسی شهروندان افغانستان را به خطر انداخته و میلیونها تن را از آموزش، خدمات درمانی، دادوستد و دسترسی به اطلاعات محروم کرده است. فرشته عباسی، پژوهشگر افغانستان در این سازمان، گفت: «تصمیم طالبان برای قطع اینترنت معیشت میلیونها افغان را نابود کرده و آنها را از حقوق ابتداییشان محروم ساخته است.»
