سازمان حمایت از رسانههای افغانستان که از سوی حامد عبیدی، خبرنگار از افغانستان، رهبری میشود در اعلامیهای گفته است که منع پخش تصویر زندهجان در هرات، «ضربه بزرگی» بر فعالیتهای رسانهای، فرهنگی و اجتماعی کشور است.
این سازمان با محکوم کردن این اقدام گفته است که طالبان با تحمیل چنین محدودیتهایی، رسانهها را از ایفای نقش اصلیشان در آگاهیدهی، بازتاب واقعیتهای جامعه و پاسداری از ارزشهای آزادی بیان باز میدارد.
در این اعلامیه آمده است: «محدودیت بر نشر تصاویر زندهجان به هیچ وجه با معیارهای رسانهای، آزادی مطبوعات و حق مردم برای دانستن، مطابقت ندارد.»
این سازمان تاکید کرده است که این اقدام طالبان در تضاد آشکار با قوانین و میثاقهای بینالمللی حقوق بشر، بهویژه ماده ۱۹ اعلامیه حقوق بشر و میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی است.
این در حالی است که منابع محلی در هرات به آمو پیش از این تایید کردند که طالبان به رسانههای این ولایت دستور دادهاند که تمامی رسانههای تصویری، کار خود را به شکل صوتی ادامه دهند.
به گفته این منابع، این دستور شامل تلویزیونها و کانالهای یوتیوب میشود.
منابع افزودند که اداره امر بهمعروف طالبان روز سهشنبه، اول میزان، تمامی مسئولان تلویزیونها و یوتیوبرها را فراخوانده و دستور داده است که هیچ تصویر انسان یا موجود زندهای نباید نشر شود.
برخی از مسئولان رسانهها با انتقاد از این تصمیم گفتهاند: «وقتی تلویزیون ملی در کابل چنین محدودیتی را رعایت نمیکند، چرا رسانههای خصوصی باید از آن محروم شوند؟»
یوتیوبرها نیز با اشاره به اینکه بیشتر محتوایشان برای مخاطبان بیرون از کشور تولید میشود، تأکید کردهاند این محدودیت تنها زمانی پذیرفته خواهد شد که بهطور یکسان در سراسر افغانستان اجرا شود.
گفتنی است که طالبان پس از توشیح قانون موسوم به امر به معروفشان تاکنون، پخش تصاویر زندهجان را بهشمول هرات در ۱۷ ولایت کشور منع کردهاند.
