کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران میگوید که در یک روز گذشته (شنبه، ۲۹ سنبله) پاکستان ۶۹۷۵ مهاجر کشور را به گونه اجباری و اختیاری اخراج کرده است.
همزمان با این و به گفته این کمیسیون، روز گذشته ۸۲۹ مهاجر افغانستان از ایران نیز اخراج شدهاند.
گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی تورخم، سپین بولدک، بهرامچه، پل ابریشم و اسلام قلعه وارد کشور شدهاند.
این در حالی است که یافتههای آمو از آمارهای ارائهشده توسط کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران نشان میدهند که در یک هفته گذشته پاکستان ۳۲۰۶۴ و ایران ۹۰۲۰ مهاجر کشور را اخراج کردهاند.
پیش از این فیلیپو گراندی، کمشنر عالی پناهندگان ملل متحد، هشدار داد که اخراج مهاجران افغانستان از پاکستان در شرایطی که این کشور با پیامدهای سنگین زمینلرزه اخیر دستوپنجه نرم میکند و خود درگیر بحران انسانی است، فشار مضاعفی بر این جامعه وارد خواهد کرد.
آقای گراندی گفت: «زمینلرزه اخیر بیش از ۵۰۰ هزار تن را در شرق افغانستان متأثر ساخته است. در چنین شرایطی کمکهای اهداکنندگان، بهویژه پاکستان، حیاتی و خرسندکننده است.»
با این حال این مقام ملل متحد از دولت پاکستان خواست که اجرای طرح بازگشت اجباری مهاجران، به ویژه شهروندان افغانستان را متوقف کند.
به گفته او، افغانستان به دلیل مشکلات شدید اقتصادی، معیشتی و خسارات گسترده ناشی از زمینلرزه اخیر، توان جذب موج بازگشت اجباری مهاجران را ندارد.
