خاور میانه

ادامه حمله‌های اسرائيل؛ دست‌کم ۶۰ تن در شهر غزه کشته شدند

عکس از آرشیف

ارتش اسرائیل روز شنبه به حمله‌های خود به شهر غزه و نوار غزه ادامه داد و به گفته مقام‌های بهداشتی غزه، در این حمله‌ها دست‌کم ۶۰ تن کشته شدند و حمله‌ها چاه‌های زیرزمینی و سازه‌های بمب‌گذاری شده را از بین برده است.

بر بنیاد گزارش رویترز، این حمله‌ها در حالی انجام شده‌اند که قرار است ۱۰ کشور، از جمله استرالیا، بلجیم، بریتانیا و کانادا، روز دوشنبه، پیش از گردهمایی سالانه رهبران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در هفته آینده، رسماً یک کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسند.

کارزار تخریب نظامی شدید اسرائیل با هدف قرار دادن ساختمان‌های بلند در شهر غزه این هفته در کنار حمله زمینی آغاز شد.

نیروهای این کشور که حومه شرقی شهر غزه را کنترول می‌کنند، مناطق شیخ رضوان و تل الهوا را بمباران کرده‌اند؛ جایی که قرار است از آن‌جا برای پیشروی به سمت بخش‌های مرکزی و غربی شهر مستقر شوند. بیشتر جمعیت شهر غزه در این مناطق پناه گرفته‌اند.

ارتش اسرائيل تخمین می‌زند که طی دو هفته گذشته تا ۲۰ برج مسکونی در شهر غزه را تخریب کرده است. همچنین، به گفته رسانه‌های اسرائیلی، ارتش این کشور معتقد است که از ابتدای سپتمبر بیش از ۵۰۰۰۰۰ تن شهر غزه را ترک کرده‌اند.

گروه شبه‌نظامی حماس که غزه را کنترول می‌کند، این موضوع را رد کرده و می‌گوید کمی کمتر از ۳۰۰۰۰۰ تن آن‌جا را ترک کرده‌اند و حدود ۹۰۰۰۰۰ تن، از جمله گروگان‌های اسرائیلی، هنوز آن‌جا هستند.

شاخه نظامی حماس پیش از این در سایت پیام‌رسان تلگرام، تصویری مونتاژ شده از گروگان‌های اسرائیلی منتشر کرد و هشدار داد که جان آنان به دلیل عملیات نظامی اسرائیل در شهر غزه در خطر است.

حماس همچنین تخمین می‌زند که از ۱۱ اگست، ارتش اسرائیل بیش از ۱۸۰۰ ساختمان مسکونی را در شهر غزه تخریب یا آسیب رسانده و بیش از ۱۳۰۰۰ خیمه محل سکونت خانواده‌های آواره را ویران کرده است.

به گفته مقام‌های بهداشتی غزه، در تقریباً دو سال جنگ، تهاجم اسرائیل بیش از ۶۵۰۰۰ فلسطینی را کشته، قحطی را گسترش داده، اکثر سازه‌ها را تخریب کرده و اکثر جمعیت را آواره کرده است که در بسیاری از موارد چندین بار اتفاق افتاده است.

این در حالی است که اسرائیل می‌گوید بحران گرسنگی در غزه اغراق شده است و بخش زیادی از تقصیر متوجه حماس است.